Sammendrag
Large-scale studies on adolescents’ emotional and behavioral problems (EBPs) are limited in low- and middle-income countries (LMICs), including Nepal. This study aimed to narrow this knowledge gap. Data were collected from 64 schools in 16 districts across Nepal. Adolescents (N = 1904) aged 11-18 years completed the Nepali version of the Youth Self-Report (YSR). The Child Behavior Checklist (CBCL) and Teacher Report Form (TRF) were utilized to compare self-reports with parent and teacher reports. The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) - Impact Supplement was employed to assess parents' perception of adolescents' difficulties and the impact of problems across different castes and ethnic groups. Pearson's chi-squared test was utilized to analyze categorical data, analysis of variance (ANOVA) for between-group analyses, multiple regression analysis for associations between EBPs and background variables, Pearson's correlation to assess cross-informant agreement, and a mixed-model approach to address the hierarchical structure of data on parents' perceptions of difficulties and the impact of problems. The prevalence of self-reported EBPs was 14.2% and higher for internalizing problems than for externalizing problems. The mean Total Problems score was 39.27 (SD: 24.16) with no gender differences. Boys scored higher on Externalizing Problems, whereas girls scored higher on Internalizing Problems. Physical illness and negative/traumatic life events were positively correlated with EBPs, while academic performance was negatively correlated. Adolescents reported more problems than their parents and teachers. The cross-informant agreement was moderate to low. Discrepancies were influenced by gender, caste/ethnicity, family stress/conflicts, and academic performance. The effect of caste/ethnicity was significant for parent ratings on the CBCL Total Problems, but not for parents' perception of total difficulties and the impact of problems. The findings of the study underscore the need to address adolescent mental health in Nepal, using multiple perspectives in assessment and intervention, and considering cultural contexts.
Større studier om ungdoms emosjonelle- og atferdsmessige problemer (EBPs) er få i lav- og middelinntektsland (LMICs), inkludert Nepal. Denne studien hadde som målsetting å minske dette kunnskapsgapet. Data ble samlet inn fra 64 skoler i 16 distrikter i Nepal. Ungdom (N=1904) i alderen 11-18 år fylte inn den nepalske versjonen av «Youth Self-Report» (YSR). «Child Behavior Checklist» (CBCL) og «Teacher Report Form» (TRF) ble brukt til å sammenlikne selvrapportering med rapporter fra foreldre og lærere. «Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)-Impact Supplement» ble brukt til å måle foreldres oppfatning av ungdommenes vansker og deres påvirkning på omgivelsene i ulike kaster og etniske grupper. Pearson chi-squared test ble brukt for å analysere kategoriske data, variansanalyse (ANOVA) for mellom-gruppe analyser, multippel regresjonsanalyse for assosiasjoner mellom EBPs og bakgrunnsvariabler, Pearson korrelasjon for å måle enighet mellom informanter, og en mixed-model tilnærming for å ta hensyn til den hierarktiske strukturen i dataene som omhandlet foreldres oppfatning av problemene og deres innvirkning på omgivelsene. Prevalensen av selvrapporterte EBPs var 14.2%, og høyere for internaliserende enn for eksternaliserende problemer. Den gjennomsnittlige Total Problemer skåren var 39.27 (SD: 24.16), uten kjønnsforskjeller. Guttene skåret høyest på Eksternaliserende Problemer mens jentene skåret høyest på Internaliserende Problemer. Fysisk sykdom og negative/traumatiske livsopplevelser var positivt korrelert med EBPs mens skoleprestasjoner var negativt korrelert. Ungdommene rapporterte mer problemer enn sine foreldre og lærere. Enigheten mellom de tre informantene var moderat til lav. Forskjellene ble påvirket av kjønn, kaste/etnisitet, familiestress/-konflikter og skoleprestasjoner. Effekten av kaste/etnisitet var signifikant i skåringer på CBCL- Totale Problemer, men ikke når det gjaldt foreldres oppfatning av totale vansker og innvirkningen på omgivelsene. Funnene i denne studien understreker behovet for å ta på alvor ungdommens psykiske helse i Nepal, ha flere perspektiver i utredning og behandling av problemene, og ta hensyn til forskjellige kulturelle kontekster.
Har del(er)
Paper 1: Adhikari, S., Ma, J., Shakya, S., Brøndbo, P.H., Handegård, B.H. & Javo, A.C. (2023). Self-reported emotional and behavioral problems among school-going adolescents in Nepal - A cross-sectional study. PloS One, 18(6), e0287305. Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/32363.
Paper 2: Adhikari, S., Ma, J., Shakya, S., Brøndbo, P.H., Handegård, B.H. & Javo, A.C. (2024). Cross-informant ratings on emotional and behavioral problems in Nepali adolescents: A comparison of adolescents' self-reports with parents' and teachers' reports. PloS One, 19(5), e0303673. Also available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/33601.
Paper 3: Adhikari, S., Ma, J., Shakya, S., Brøndbo, P. H., Handegård, B. H., & Javo, A. C. (In Press). Parents’ perception of adolescents’ difficulties and impact of problems in different castes and ethnic groups in Nepal. Do they converge with the frequencies of symptoms reported on the Child Behavior Checklist (CBCL)? Now published in Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 2025, available in Munin at https://hdl.handle.net/10037/37002.