Utviklingssamtaler i barneskolen. En kvalitativ undersøkelse av barneskoleelevers opplevelse av å delta i utviklingssamtaler
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/37075Dato
2022-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Olufsen, Brynjar OfferdalSammendrag
Forskningsspørsmålene i dette prosjektet er hvilke intensjoner lærere på mellomtrinnet har med utviklingssamtaler, hva de ønsker at elevene skal sitte igjen etter disse, og hvilken opplevelse elevene har av å ha utviklingssamtaler.
Oppgaven baserer seg på en kvalitativ studie, der to lærere og tolv elever fra en barneskole i Tromsø ble intervjuet. Hovedformålet med prosjektet er å få frem hvordan barneskoleelever opplever å delta i en utviklingssamtale. Utviklingssamtaler kan gjennomføres på ulike måter, ut fra hva den enkelte skole og lærers fokus er. For å sette elevenes opplevelse i en kontekst, tydeliggjør også oppgaven hvordan lærerne til de intervjuede elevene har planlagt og gjennomført utviklingssamtalene.
Prosjektet har både en deduktiv og en induktiv side. Forfatteren er selv lærer, og egne erfaringer har vært styrende for hvilke temaer innenfor utviklingssamtaler som har vært i fokus. Samtidig søker oppgaven å få fram hva lærerne og elevene mener er viktig i forbindelse med utviklingssamtaler.
Studien gjør flere funn av hva barneskoleelevers opplevelse av utviklingssamtaler er. Tre blir trukket frem som de viktigste:
1. Elevene setter pris på samtalen, og ser nytten i den. Samtidig varierer det hvor positiv opplevelsen er, og noen av elevene har negative opplevelser knyttet til enkelte deler av samtalen.
2. Elevene er mer opptatt av summativ vurdering enn lærerne.
3. Det er vanskelig for noen av elevene å sette seg utviklingsmål. Lærerne ønsker at elevene selv skal sette seg mål for videre faglig og sosial utvikling, men ikke alle elevene får til det.
Disse tre funnene er utgangspunkt for diskusjon, der det blir drøftet hva som er årsakene til elevenes opplevelser, og hva som eventuelt kan gjøres for at lærerne skal nå sine intensjoner med utviklingssamtalene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: