Helsesøsterstudenters kunnskapsutvikling i praksisstudier
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/3708Dato
2011-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Finn, Nina Astrid ArntsenSammendrag
Tema for denne master oppgaven er hvordan helsesøsterstudenten utvikler sin kunnskap i praksisstudiet i helsesøsterutdanningen. I møtet med brukerne står helsesøster i dilemma mellom frivillighet og kontroll og å være samarbeidspartner eller ekspert.
Praksisstudiet er en viktig arena der helsesøsterstudenten kan lære å håndtere motstridende hensyn og roller. I oppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner de læringssituasjonene og læringsprosessene som helsesøsterstudenten opplever som gode i praksisstudiet. Med underspørsmål: hva studenten lærer, hvordan hun lærer og hvordan hun forholder seg til dilemma og uventede vendinger i læringssituasjonene.
Data er innhentet ved hjelp av kvalitative semistruktuerte intervju av tre helsesøstre som hadde vært studenter i praksis for mindre enn et år siden.
Fortellingen om den lærerike læringssituasjonen er kondensert til lesbare narrativer som presenteres og analyseres ved narrativ metode. Donald Schöns teori er et sentralt teoretisk perspektiv i analysen. Kjennetegn ved læringssituasjonene i materialet er at de avviker fra det studenten har planlagt og forutsett, de tvinger studenten til å manøvrere mellom ulike hensyn og krav. Studenten går aktivt inn i en dialog med situasjonen, hun tar i bruk kunnskap og erfaring og reflekterer i situasjonen.
Veilederen må legge til rette for gode læringssituasjoner, mulighet til å reflektere sammen med veileder og støtte.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2011 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: