dc.contributor.author | Videt, Lea Louise | |
dc.contributor.author | Holm, Inger Marie | |
dc.contributor.author | Waldahl, Ragnhild Holmen | |
dc.date.accessioned | 2025-05-22T08:06:17Z | |
dc.date.available | 2025-05-22T08:06:17Z | |
dc.date.issued | 2025-04-11 | |
dc.description.abstract | Spørsmålet om hvordan hensynet til barnets beste skal vurderes i saker om endringer i skolestruktur, har fått økt oppmerksomhet både rettslig og politisk de siste årene. Dette har særlig aktualisert seg gjennom rettspraksis, nye lovbestemmelser, og en generell styrking av barns rettigheter i norsk og internasjonal rett. I tillegg har emnet fått en tydeligere plass i den offentlige debatten. <p>
<p>Med den nye opplæringslova (2023) er prinsippet om det beste for eleven løftet inn som et generelt styringsprinsipp for all offentlig virksomhet i opplæringssektoren. Dette samsvarer med utviklingen i barneretten, hvor FNs barnekonvensjon og særlig artikkel 3 og 12, vektlegger barns rett til å bli hørt – og at deres beste skal være et grunnleggende hensyn. <p>
<p>I praksis betyr dette at kommuner og fylkeskommuner, som ansvarlige for henholdsvis grunnskoleopplæring og videregående opplæring, har en rettslig forpliktelse til å identifisere, vurdere og dokumentere hvordan et tiltak, som for eksempel endringer i skolestruktur, påvirker elevene. Dette må skje både på overordnet nivå (struktur og plan) og i den enkelte sak. Manglende vurdering kan få rettslige konsekvenser, blant annet i form av at politiske vedtak kan bli kjent ugyldig gjennom lovlighetskontroll. | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://nordlandsforskning.no/nb>https://nordlandsforskning.no/nb</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Videt LL, Holm IMH, Waldahl RH. Vurderinger av barnets beste ved skolestrukturendringer - En veileder til barnerettighetsvurderinger basert på norsk lovverk, eksisterende veiledere og lovlighetskontroller . Nordlandsforskning; 2025. 43 p. | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 2380891 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7321-912-1 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37113 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nordlandsforskning | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Nordlandsforskning, 10/25 | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2025 Nordlandsforskning | en_US |
dc.title | Vurderinger av barnets beste ved skolestrukturendringer - En veileder til barnerettighetsvurderinger basert på norsk lovverk, eksisterende veiledere og lovlighetskontroller | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.type | Forskningsrapport | en_US |