Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVidet, Lea Louise
dc.contributor.authorHolm, Inger Marie
dc.contributor.authorWaldahl, Ragnhild Holmen
dc.date.accessioned2025-05-22T08:06:17Z
dc.date.available2025-05-22T08:06:17Z
dc.date.issued2025-04-11
dc.description.abstractSpørsmålet om hvordan hensynet til barnets beste skal vurderes i saker om endringer i skolestruktur, har fått økt oppmerksomhet både rettslig og politisk de siste årene. Dette har særlig aktualisert seg gjennom rettspraksis, nye lovbestemmelser, og en generell styrking av barns rettigheter i norsk og internasjonal rett. I tillegg har emnet fått en tydeligere plass i den offentlige debatten. <p> <p>Med den nye opplæringslova (2023) er prinsippet om det beste for eleven løftet inn som et generelt styringsprinsipp for all offentlig virksomhet i opplæringssektoren. Dette samsvarer med utviklingen i barneretten, hvor FNs barnekonvensjon og særlig artikkel 3 og 12, vektlegger barns rett til å bli hørt – og at deres beste skal være et grunnleggende hensyn. <p> <p>I praksis betyr dette at kommuner og fylkeskommuner, som ansvarlige for henholdsvis grunnskoleopplæring og videregående opplæring, har en rettslig forpliktelse til å identifisere, vurdere og dokumentere hvordan et tiltak, som for eksempel endringer i skolestruktur, påvirker elevene. Dette må skje både på overordnet nivå (struktur og plan) og i den enkelte sak. Manglende vurdering kan få rettslige konsekvenser, blant annet i form av at politiske vedtak kan bli kjent ugyldig gjennom lovlighetskontroll.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://nordlandsforskning.no/nb>https://nordlandsforskning.no/nb</a>.en_US
dc.identifier.citationVidet LL, Holm IMH, Waldahl RH. Vurderinger av barnets beste ved skolestrukturendringer - En veileder til barnerettighetsvurderinger basert på norsk lovverk, eksisterende veiledere og lovlighetskontroller . Nordlandsforskning; 2025. 43 p.en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2380891
dc.identifier.isbn978-82-7321-912-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37113
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordlandsforskningen_US
dc.relation.ispartofseriesNordlandsforskning, 10/25en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2025 Nordlandsforskningen_US
dc.titleVurderinger av barnets beste ved skolestrukturendringer - En veileder til barnerettighetsvurderinger basert på norsk lovverk, eksisterende veiledere og lovlighetskontrolleren_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.typeForskningsrapporten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel