dc.contributor.advisor | Nordvik, Marie Lindsjørn | |
dc.contributor.author | Isaksen, Caroline Ariadne | |
dc.date.accessioned | 2025-05-28T04:06:21Z | |
dc.date.available | 2025-05-28T04:06:21Z | |
dc.date.issued | 2025-03-03 | en |
dc.description.abstract | Avhandlingen er delt inn i to hovedproblemstillinger. Den første problemstillingen handler om hvordan retten til et «godt» psykososialt skolemiljø i opplæringsloven sikrer at barn og unge ikke havner i utenforskap. I denne sammenheng vil det problematiseres hvordan ordlyden «godt» skal tolkes, og hva det er som kan regnes som godt nok – etter gjeldende rett. Den andre problemstillingen tar for seg skole-hjem-samarbeidet, hvor det reises spørsmål om hvor grensene går mellom foreldrenes og skolens ansvar for at barn skal ha det bra. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37158 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | JUR-3902 | |
dc.subject | Masteroppgave | en_US |
dc.title | Utenforskap og retten til et «godt» psykososialt skolemiljø: Analyse av rettighetens virkning mot utenforskap og bidrag til et velfungerende skole-hjem-samarbeid | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | nor |
dc.type | Master thesis | eng |