Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrønnen, Merethe
dc.contributor.authorEikland, Marie
dc.contributor.authorDahl, Siri Einvold
dc.date.accessioned2025-06-20T04:05:32Z
dc.date.available2025-06-20T04:05:32Z
dc.date.issued2024-12-01en
dc.description.abstractDenne oppgaven er en abduktiv, kvalitativ casestudie som undersøker oversettelsen av tillitsreformen i Nav Troms og Finnmark gjennom perspektivet til 11 Nav-veiledere. Problemstillingen er “hvordan opplever Nav-veiledere i Troms og Finnmark translasjonen av tillitsreformen fra idé til praksis?” For å svare på dette har vi undersøkt hvordan reformidéen ble presentert, informantenes medvirkning og rolle i den lokale oversettelsen og hva vi mener kan hemme og fremme implementeringen basert på intervjumaterialet. Til slutt knytter vi disse funnene opp mot oversettelsen og kontekstualiseringens foreløpige resultat. Vi drøfter datamaterialet opp mot våre egne antakelser, translasjonsteori og empiri, studier og forskning på tillit og tillitsreform i Nav Troms og Finnmark, norsk offentlig sektor og i andre skandinaviske land. Tillitsreformen skulle gi økt tillit og større handlingsrom, slik at førstelinjen kunne heve kvaliteten på tjenestene. Veilederne i utvalget opplever at de har mye tillit og stort handlingsrom, og kjenner seg ikke igjen i problembeskrivelsen reformen presenteres som en løsning på. Våre informanter peker på tid og ressurser som sine største hindre for å heve kvaliteten i tjenesteytelsen. De er svært samstemte i sin respons, på tross av stor spredning i geografi, ansiennitet og porteføljestørrelse. Likevel er vårt utvalg er lite, og våre funn kan ikke generaliseres. Målet med oppgaven var å bidra med dybdeforståelse av hvordan de nederste nivåene i Nav. Troms og Finnmark arbeider med å oversette tillitsreformen til konkret praksis. Studien avdekker at informantenes opplevelse er at det har vært få til ingen praksisendringer i førstelinjen, at de i liten grad var kjent med tillitsreformens innhold, og at de i liten grad har deltatt i oversettelsesarbeidet. De kjente heller ikke til ansvaret Nav sentralt hadde gitt dem for å ta initiativ, og fylle reformen med innhold. Utvalget opplever oversettelsen som mangelfull, og at den ikke gjelder dem. Funnene våre antyder at tillitsreformen kan være utsatt for frikopling.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37301
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3910
dc.subjecttillitsreformen_US
dc.subjectoffentlig sektoren_US
dc.subjectNaven_US
dc.subjecttranslasjonsteorien_US
dc.subjectfrikoplingen_US
dc.title"Det er jo ikke tillit i seg selv som egentlig er utfordringen" En casestudie av hvordan veiledere i Nav Troms og Finnmark opplever translasjonen av tillitsreformen fra idé til praksisen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)