Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaquel Ruiz Pareja
dc.contributor.authorWikstrøm, Ida Birgitte
dc.date.accessioned2025-06-20T14:30:30Z
dc.date.available2025-06-20T14:30:30Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractForfatter: Ida Birgitte Wikstrøm, student ved lektorutdanningen i språk og samfunnsfag trinn 8-13, ved Universitetet i Tromsø ___________________________________________________________________________ Problemstilling: Evaluerer vi som spansklærere irrelevante faktorer i vurderingssituasjoner? Hvis dette er tilfelle, er det greit at det skjer? Om ikke, hva kan vi gjøre for å unngå dette – kan anonymiserte prøver være en løsning? Problemstillingen søker innblikk i spansklæreres vurderingspraksis, og hvilke faktorer som blir vektlagt i bedømmingen av vurderinger. Den ser også på løsninger til hvordan vi kan styrke validiteten og relabiliteten til vurderingene i skolen. Metode: Min forskningsoppgave bygger både på kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode, i form av spørreskjema. Totalt har skjemaet 73 respondenter som alle jobber med spanskfaget i skolen eller privat. ___________________________________________________________________________ Resultat: Spansklærere ser på vurdering som en vanskelig oppgave, og med lite sentrale styringer gjør dette at vurderingspraksisen varierer stort fra lærer til lærer, samt også mellom ulike skoler. Kun et fåtall av spansklærerne mener forskriften blir fulgt slik den skal, og resultatene er tydelige i at andre faktorer enn kompetanse trekkes inn i spansklærernes vurderingsprosess. Anonymiserte prøver kan være en løsning i å eliminere slike faktorer, men det er tvilsomt at skolene er klare for en slik forandring. ___________________________________________________________________________Nøkkelord: Vurderingsprosessen, Irrelevante faktorer, spanskfaget, Kunnskapsløftet 2020, anonymisert vurderingsform
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37308
dc.identifierno.uit:wiseflow:7267862:64432648
dc.language.isonull
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleEvaluación en la asignatura de español
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)