En kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1
Forfatter
Nilsen, Marthe BjørsethSammendrag
Denne masteravhandlinga handler om hvordan kvenske/norskfinske temaer blir formidla i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnsvitenskap for ungdomstrinnet og Vg1. Datamaterialet er et tverrsnitt av lærebøker gitt ut etter Kunnskapsløftet 2020, og omfatter 15 trykte læreverk fra de fire største forlagene i Norge: Aschehoug, Cappelen Damm, Fagbokforlaget og Gyldendal. Kritisk diskursanalyse er det teoretiske grunnlaget for analysen, med særlig vekt på makt i møte med tekster og kategorier. Jeg har gjort en innholdsorientert analyse som peker på hvordan flertallet av læreverkene framstiller kvener/norskfinner, og en nærlesning av utvalgte læreverk i norsk. Analysen viser at de fleste læreverkene omtaler kvener/norskfinner i konteksten av de overordnede kollektive betegnelsene nasjonale minoriteter eller nasjonale minoritetsspråk. Læreverkene tematiserer dermed først og fremst myndighetenes internasjonale forpliktelser i forbindelse med kvenske/norskfinske temaer, ikke minoritetens kultur, språk og egenart. Nærlesninga av læreverk i norsk peker på at framstillingene er upresise og unyanserte. Kvenene/norskfinnene blir plassert i fortiden og flere av lærebøkene bruker betegnelser som er avvikende fra den offentlige diskursen. Funnene i analysen peker på et behov for å løfte fram minoritetens egen stemme, slik at mangfoldet og kompleksiteten i gruppa blir belyst. Kvenene/norskfinnene er en del av det språklige og kulturelle mangfoldet i Norge, dette må også komme fram i opplæringa.
Emneord: kvener/norskfinner, kvensk språk, nasjonale minoriteter, nasjonale minoritetsspråk, kritisk diskursanalyse, læreverk, lærebokanalyse, mektige tekster.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2025 The Author(s)