dc.contributor.advisor | Christensen, Cato | |
dc.contributor.author | Buøen, Sigrid Barkost | |
dc.date.accessioned | 2025-07-16T00:32:15Z | |
dc.date.available | 2025-07-16T00:32:15Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Hovedspørsmålet i denne masteroppgava er hvordan hinduisme framstilles i de digitale læringsressursene til Cappelen Damm (CDU) og Gyldendal (Horisonter). Begge disse digitale læringsressursene brukes i den norske skolen. Fokuset for denne oppgava er læringsstoffet som er basert for ungdomsskoletrinnene.
Gjennom en digital dokumentanalyse vil jeg belyse framstillingene av hinduisme i de digitale læringsressursene ut ifra tre aktuelle forhold i den religionsdidaktiske debatten. Disse løfter på hver sin måte spørsmål knyttet opp mot mangfoldsdebatten i skolen. Disse tre forholdene er 1) kritikk av verdensreligionsparadigme gjennom et levende religionsfokus, 2) representasjoner av religion i tråd med antidiskriminerende pedagogikk 3) løfting av konflikttemaer i undervisning. Gjennom disse tre forholdene har målet vært å skissere hvilke tendenser som finnes i framstillingene av hinduisme i de digitale læringsressursene. I undersøkelsen har jeg tatt hensyn til både tekst, bilder, video og andre figurer som finnes inne i de digitale læringsressursene.
Resultatet av undersøkelsen er at det i liten grad løftes framstillinger og representasjoner som ivaretar de tre forholdene. Det finnes noen tendenser inne i ressursene som løfter både levende religionsframstillinger og antidiskriminerende framstillinger. Allikevel er de fleste framstillingene av hinduisme i tråd med et verdensreligionsparadigme som bidrar til å fremme stereotypier og gruppebasert fremmedgjøring. Konflikttemaer som løftes om hinduisme forholder seg i stor grad til politiske forhold. Religiøse konflikter innad og utenfor hinduismen blir i liten grad løftet fram i de digitale ressursene. | |
dc.description.abstract | | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/37688 | |
dc.identifier | no.uit:wiseflow:7267766:61800132 | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | |
dc.rights.holder | Copyright 2025 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) | en_US |
dc.title | Hinduisme på skjerm : En religionsdidaktisk analyse av digitale læringsressurser | |
dc.type | Master thesis | |