Now showing items 1-7 of 7

    • Diskursive kamper? Familiemekleres ulike forståelser av barns deltakelse i obligatorisk mekling ved foreldres samlivsbrudd 

      Salamonsen, Anita; Thørnblad, Renee; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-02)
      Barns rett til å høres blir stadig formelt styrket. Meklere i familievernet som skal iverksette denne retten i forbindelse med foreldres samlivsbrudd, har et betydelig rom for skjønnsutøvelse. Det foreligger begrenset kunnskap om hvordan og hvorfor praksis varierer. I denne artikkelen analyserer vi 20 mekleres diskusjoner rundt barns rett til å høres i forbindelse med foreldremekling. Vi anlegger ...
    • Fra 15 til 22 elever i klassen: Hvordan påvirker større klasse elevenes læringsmiljø og trivsel? 

      Lauritzen, Camilla; Adolfsen, Frode; Rasmussen, Lene-Mari Potulski; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-12-12)
      Vår studie viser at klassestørrelse ikke nødvendigvis spiller noen rolle for elevenes trivsel på skolen, i klassen og i friminuttene. Læringsmiljøet ble imidlertid mer preget av uro og bråk, skriver Camilla Lauritzen og kolleger.
    • Hearing Children in Mediation (HBIM) 

      Thørnblad, Renee; Strandbu, Astrid; Grape, Lovise (Conference object; Konferansebidrag, 2018)
      In Norway, it is mandatory for all spouses and co-habiting partners with children under the age of 16 to attend a mediation session in the case of relationship breakdown. Traditionally, this has been an arena for parents only. In the recent years children’s participation rate has increased. This project aims to understand the contributions from participating children as well as identify possible ...
    • Hvordan påvirker barns deltakelse foreldremekling? Barns deltakelse som mål og middel 

      Thørnblad, Renee; Strandbu, Astrid; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-19)
      Barn deltar i økende grad i familievernkontorenes obligatoriske foreldremekling ved samlivsbrudd. Det er i dag en fagpolitisk målsetting i Norge at dette skal bli regelen snarere enn unntaket. På denne måten skal barns rett til å bli hørt innfris. I denne artikkelen undersøkes mekleres erfaringer fra meklingsprosesser der barn har deltatt. Spørsmålet som stilles er: Hva gjør barns deltakelse med ...
    • Mellom entusiasme og anvendelse - Barnevernsarbeideres oppfatninger og erfaringer med familieråd 

      Saus, Merete; Jenssen, Toril Synnøve; Strandbu, Astrid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Familieråd er en familiebasert beslutningsmodell som brukes i barnevernet. Familierådsmodellen sees i lys av fremveksten av demokratisering og myndiggjørende perspektiver i barnevernet med stadig nye og endrede arbeidsoppgaver og rutiner. Familieråd brukes relativt lite i barnevernsarbeid selv om både private og offentlige aktører jevnt over er begeistret. Hensikten med denne undersøkelsen er å ...
    • RKBU Nord Rapport 2015: «Familieråd i fosterhjemsarbeid» Presentasjon av utvalg, datamateriale og prosedyrer for datainnsamlingen. 

      Sending, Vibeke; Strandbu, Astrid; Thørnblad, Renee (Research report; Forskningsrapport, 2015)
    • Undervisning om kriser og katastrofer. Et pedagogisk mulighetsrom? 

      Strandbu, Astrid; Schultz, Jon-Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-28)
      Artikkelen utforsker pedagogiske mulighetsrom for læring og danning når elever er eksponert for skremmende beskrivelser og bilder gjennom media. Det empiriske materialet er intervjuer med 30 lærere som høsten 2011 tok imot elever etter terrorangrepet og massedrapene i Norge 22. juli. Ved skolestart fikk lærerne i oppdrag av skolemyndighetene å gjenreise elevenes opplevelse av trygghet. Det ble ...