Hvordan påvirker barns deltakelse foreldremekling? Barns deltakelse som mål og middel
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15595Dato
2019-06-19Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
Barn deltar i økende grad i familievernkontorenes obligatoriske foreldremekling ved samlivsbrudd. Det er i dag en fagpolitisk målsetting i Norge at dette skal bli regelen snarere enn unntaket. På denne måten skal barns rett til å bli hørt innfris. I denne artikkelen undersøkes mekleres erfaringer fra meklingsprosesser der barn har deltatt. Spørsmålet som stilles er: Hva gjør barns deltakelse med meklingen? Oppmerksomheten er rettet mot betydningen av barns deltakelse for meklingsprosessen, aktørenes roller og meklingens tema. Artikkelen bygger på kvalitative intervju med meklere med erfaring fra bruk av Barn i mekling-modellen (BIM). Intervjuene er analysert ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse. Resultatene viser at meklerne tillegger barns deltakelse stor betydning for ulike sider ved foreldremeklingen, så som meklernes faglige tilnærming, tematikk i meklingen og fokus på foreldreskap. In Norway, family mediation is mandatory for all separating parents with children under the age of
16. It is a public policy that all children should have the opportunity to participate in mediation processes, and the number of children participating is currently increasing. In this way children’s legal
right to be heard is met. This article examines the mediators’ experiences from mediation processes
in which children have participated. The research question is: What does children’s participation do
to mediation? The results build on qualitative interviews with mediators with experience from using
the Children in Mediation Model (BIM). Our attention is on the impact of children’s participation in the
mediation process, for the roles of the actors and the themes focused in mediation. The results show
that the mediators see children’s participation as important in different aspects of family mediation,
such as the mediators’ choice of professional approach, the themes addressed in mediation and the
parents’ focus on parenting after divorce.
Beskrivelse
Source at https://doi.org/10.5324/barn.v37i2.3087.