Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThørnblad, Renee
dc.contributor.authorStrandbu, Astrid
dc.contributor.authorSalamonsen, Anita
dc.date.accessioned2019-06-24T12:44:07Z
dc.date.available2019-06-24T12:44:07Z
dc.date.issued2019-06-19
dc.description.abstractBarn deltar i økende grad i familievernkontorenes obligatoriske foreldremekling ved samlivsbrudd. Det er i dag en fagpolitisk målsetting i Norge at dette skal bli regelen snarere enn unntaket. På denne måten skal barns rett til å bli hørt innfris. I denne artikkelen undersøkes mekleres erfaringer fra meklingsprosesser der barn har deltatt. Spørsmålet som stilles er: Hva gjør barns deltakelse med meklingen? Oppmerksomheten er rettet mot betydningen av barns deltakelse for meklingsprosessen, aktørenes roller og meklingens tema. Artikkelen bygger på kvalitative intervju med meklere med erfaring fra bruk av Barn i mekling-modellen (BIM). Intervjuene er analysert ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse. Resultatene viser at meklerne tillegger barns deltakelse stor betydning for ulike sider ved foreldremeklingen, så som meklernes faglige tilnærming, tematikk i meklingen og fokus på foreldreskap.en_US
dc.description.abstractIn Norway, family mediation is mandatory for all separating parents with children under the age of 16. It is a public policy that all children should have the opportunity to participate in mediation processes, and the number of children participating is currently increasing. In this way children’s legal right to be heard is met. This article examines the mediators’ experiences from mediation processes in which children have participated. The research question is: What does children’s participation do to mediation? The results build on qualitative interviews with mediators with experience from using the Children in Mediation Model (BIM). Our attention is on the impact of children’s participation in the mediation process, for the roles of the actors and the themes focused in mediation. The results show that the mediators see children’s participation as important in different aspects of family mediation, such as the mediators’ choice of professional approach, the themes addressed in mediation and the parents’ focus on parenting after divorce.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://doi.org/10.5324/barn.v37i2.3087>https://doi.org/10.5324/barn.v37i2.3087. </a>en_US
dc.identifier.citationThørnblad, R., Strandbu, A. & Salamonsen, A. (2019). Hvordan påvirker barns deltakelse foreldremekling? Barns deltakelse som mål og middel. <i>Barn - Forskning om barn og barndom i Norden, 37</i>(2), 67-80. https://doi.org/10.5324/barn.v37i2.3087en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1706412
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5324/barn.v37i2.3087
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15595
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk senter for barneforskning ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNUen_US
dc.relation.journalBarn - Forskning om barn og barndom i Norden
dc.relation.urihttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/3087
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleHvordan påvirker barns deltakelse foreldremekling? Barns deltakelse som mål og middelen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel