dc.contributor.advisor | Bjørndal, Cato R. P. | |
dc.contributor.author | Lund, Øystein | |
dc.date.accessioned | 2012-02-08T12:57:54Z | |
dc.date.available | 2012-02-08T12:57:54Z | |
dc.date.issued | 2012-03-01 | |
dc.description.abstract | Avhandlingen består av tre delstudier, presentert i tre artikler, som omhandler læreres bruk av, og
vurdering av det nettbaserte veiledningsforumet Lærerforum. Lærerforum er et åpent forum hvor et
veilederteam, og andre brukere av forumet gir tilbakemelding på problemstillinger relatert til praksis i
skolen. Artiklene beskriver henholdsvis en spørreskjemaundersøkelse blant brukere av Lærerforum,
analyse av problemstillinger sendt inn til forumet og intervju av et utvalg brukere av forumet. Studien
viser at forumet vurderes positivt av brukere, særlig i forhold til kvaliteten ”relevans”. Brukere av
forumet er imidlertid noe mer tilbakeholdne med å rapportere praksisrelatert effekt av å bruke forumet,
noe som i studien ses i sammenheng med en gjennomgående sporadisk bruk av forumet. Bruk av
forumet gjennom å lese andres innlegg skjer i større grad enn innsending av egne problemstillinger.
Studien viser videre at det er sammenheng mellom hyppig bruk av Lærerforum og tilbøyelighet til å
drøfte problemstillinger fra forumet med kolleger. Det er dermed ikke grunnlag for å anta at bruk av
Lærerforum fortrenger faglige samtaler med kolleger. Det fremkommer videre ulike tanker om hvordan
Lærerforum skal benyttes. Noen ønsker å bruke forumet i fellesskap med det øvrige kollegium, mens
andre ønsker å bruke forumet individuelt, for å drøfte spørsmålsstillinger som oppleves vanskelig å ta
opp i kollegiet. | en |
dc.description.doctoraltype | ph.d. | en |
dc.description.popularabstract | Avhandlingen består av tre delstudier, presentert i tre artikler, som omhandler læreres bruk av, og
vurdering av det nettbaserte veiledningsforumet Lærerforum. Det overordnede forskningsspørsmålet er "Hvordan forholder lærere seg til det nettbaserte
veiledningsforumet Lærerforum?". Spørsmålet er søkt besvart gjennom en tre-delt studie, bestående
av spørreskjemaundersøkelse blant brukere av forumet, analyse av spørsmålsstillinger til forumet og
intervju av registrerte brukere. Mens hovedtyngden av forskning på nettbasert læring er rettet mot
formaliserte studier, presenterer denne studien bruk av et åpent tilbud. Studien viser at tilbudet
vurderes positivt, men at det later til å være høy terskel for å skrive egne innlegg. Bruk av forumet ser
ut til å oppmuntre til faglige samtaler med kolleger. Lesing av andres innlegg skjer i stor utstrekning,
og betraktes som en god kilde til læring. Spørsmålsstillinger til forumet knyttes i stor grad til enkeltelevers inkludering og læringsutbytte. Brukere av forumet er delt i synet på om man ønsker en
felles, kollegiebasert bruk av forumet, eller om man ønsker å bruke forumet til spørsmål som
oppleves vanskelig å ta opp i eget kollegium. | en |
dc.description.sponsorship | Norges forskningsråd | en |
dc.description | The papers of this thesis are not available in Munin: <br/>1. Øystein Lund: '”Lærerforum”- Læreres bruk av, og vurdering av et nettbasert veiledningstilbud', Norsk Pedagogisk Tidsskrift (2011) vol. 5 pp. 344-359. Available at <a href=http://www.idunn.no/ts/npt/2011/05/art02>http://www.idunn.no/ts/npt/2011/05/art02</a> <br/>2. Øystein Lund: '”Nå har jeg virkelig bruk for noen gode råd”. Læreres spørsmålsstillinger til et nettbasert veiledningsforum', Psykologi i kommunen (2011) vol. 2 pp. 57-64. <br/>3. Øystein Lund: 'Orakel, møteplass eller læringsfellesskap? Samtaler om det nettbaserte veiledningstilbudet Lærerforum', Tidsskriftet FoU i praksis, 5(2), 97-91. Abstract available at <a href=http://www.tapirforlag.no/node/1708>http://www.tapirforlag.no/node/1708</a> | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/3823 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_3533 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |
dc.title | Orakel, møteplass eller læringsfellesskap? Læreres bruk av, og tanker om det nettbaserte veiledningstilbudet Lærerforum. | en |
dc.type | Doctoral thesis | en |
dc.type | Doktorgradsavhandling | en |