Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolt, Richard
dc.contributor.advisorLarsen, Rolf-Inge
dc.contributor.authorRønning, Steinar
dc.date.accessioned2012-06-27T07:22:03Z
dc.date.available2012-06-27T07:22:03Z
dc.date.issued2012-05
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historie. Oppgaven relaterer det sedvanlige og tradisjonelle historiesynet som har dominert i over 100 år til den læringen elevene blir presentert for i den norske skolen. For å belyse hvordan elever får presentert denne perioden blir lærebøker fra den videregående skole studert og sett i forhold til forskningen. Hovedmålet er å vise at den kunnskapen elevene lærer i skolen, på noen områder, ikke er helt i tråd med hva forskning antyder, og at vi må søke å formidle en lærdom som er mer i tråd med forskingen.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4297
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4016
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3905en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Historie: 070en
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History: 070en
dc.titleEr historiefaget i den norske skolen preget av moderne forskning, eller er historiefaget en dyrkning av nasjonale myter? : en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historieen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)