dc.contributor.advisor | Holt, Richard | |
dc.contributor.advisor | Larsen, Rolf-Inge | |
dc.contributor.author | Rønning, Steinar | |
dc.date.accessioned | 2012-06-27T07:22:03Z | |
dc.date.available | 2012-06-27T07:22:03Z | |
dc.date.issued | 2012-05 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historie. Oppgaven relaterer det sedvanlige og tradisjonelle historiesynet som har dominert i over 100 år til den læringen elevene blir presentert for i den norske skolen. For å belyse hvordan elever får presentert denne perioden blir lærebøker fra den videregående skole studert og sett i forhold til forskningen. Hovedmålet er å vise at den kunnskapen elevene lærer i skolen, på noen områder, ikke er helt i tråd med hva forskning antyder, og at vi må søke å formidle en lærdom som er mer i tråd med forskingen. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4297 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4016 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HIS-3905 | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070 | en |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History: 070 | en |
dc.title | Er historiefaget i den norske skolen preget av moderne forskning, eller er historiefaget en dyrkning av nasjonale myter? : en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historie | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |