Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Recent submissions
Now showing items 1381-1400 of 1695
-
"Hvor blir det av det hvite i snøen når snøen smelter?" Barrierer og muligheter i å lede og være i utviklingsprosesser
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-10)Min forskerinteresse er knyttet opp til prosessen med å utvikle en skole som jeg selv er leder for. Utgangspunktet for denne forskningen er utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; implementering av kommunens kvalitetsplan med fokusområdet vurdering. Nærmere bestemt arbeidet med «vurdering for læring». Det er et aksjonsforskningsprosjekt der sluttproduktet primært er å foreslå tiltak som tar sikte på ... -
"Jeg var nok en pådriver" - om ledelse av skoleutvikling Suksessfaktorer i prosjektet En bedre skole for elevene våre, Nordland fylke 2009-2012
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Denne oppgaven søker å finne svar på hvordan man kan lykkes med skoleutviklingsprosjekter. Utgangspunktet for denne studien er prosjektet En bedre skole for elevene våre, som ble gjennomført i de videregående skolene i Nordland fylke i perioden 2009 – 2012. Denne mastergradsoppgaven er et forsøk på å formidle hvordan to utvalgte skoler i Nordland fylke har lykkes og oppnådd suksess i dette ... -
Skolevandring som idé på reise inn i norsk skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-10)Masteroppgaven handler om spredning av lederverktøyet skolevandring i norsk skole. Problemstilling for forskningsarbeidet er: Hva er årsak til at lederverktøyet skolevandring er på reise i stort omfang inn i norsk skole? Det er utarbeidet fire forskningsspørsmål for studien. For å belyse valgt problemstilling og forskningsspørsmål, har jeg foretatt en kvalitativ undersøkelse med et undersøkelsesutvalg ... -
Vi bryr oss ikke om været så lenge vi har noe morsom å gjøre : Om barns uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)Hovedproblemstilling: Hva uttrykker barn om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren? Underproblemstilling: Hvilken betydning har personalet for barnas uttrykk? Språk: Norsk bokmål Bakgrunn: Rammeplan for barnehagen gir føringer for at uteliv i barnehagen skal være en hverdagsaktivitet. Barnas uttrykk om å være ute i all slags vær i naturbarnehagen om vinteren er ikke kjent fra ... -
Skolerett og skoleplikt i lys av ulikhet – En teoretisk drøfting
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)Oppgaven er et teoretisk arbeid som fremmer kritisk tenking rundt prosesser og mekanismer som styrer praksis i utdanningssystemet.Tema er hvorfor skoleplikt opprettholdes overfor unge som ikke alltid synes å kunne nyttegjøre seg av skolegang. Avhandlingen analyserer diskurser i forhold til likhet og skoleplikt i lys av et samfunn som består av ulikhet og hvor avvik fra normer om psykisk helse blir ... -
Hva kan jeg lære i dag? Om arbeidsplasslæring i barnehagen ved bruk av mikroprosjekter som metode
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Oppgaven tar sikte på å vise en måte å utnytte hverdagssituasjoner i barnehagen for å utvikle personalets kompetanse. Oppgaven henter empiri fra et utviklingsprosjekt om likestilling og likeverdsarbeid i to barnehager i Troms. I prosjektet har personalet arbeidet med mikroprosjekter, hvor de blant annet dokumenterte hverdagssituasjoner. Personalet brukte dokumentasjonene som grunnlag for kritisk ... -
Kartlegging og tiltak på barnetrinnet for elever med mulig dysleksi : En kvalitativ studie av hvilke kartlegginger og tiltak som gjennomføres ved mistanke om dysleksi, samt erfaringer med effekten av disse tiltakene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Fokuset i denne masteroppgaven er på kartlegging, tiltak og effekt av tiltak i forhold til lese- og skrivevansker og mulig dysleksi. Prosjektet er en kvalitativ fenomenologisk studie, der jeg har tatt utgangspunkt i elever på barnetrinnet og har gjennomført intervju med lærere på ulike skoler. Resultatene viser at når det gjelder lese- og skriveopplæringen så foregår den nokså likt, med vekt på ... -
Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-26)Introduksjon og utvalg: Med utgangspunkt i observasjoner gjort i løpet av praksisperioder i løpet av logopedistudiet ved universitetet i Tromsø, undersøkte denne studien komorbiditet av stemmevansker og afasi mellom en mål- og en kontrollgruppe. Utvalget i målgruppen besto av 14 deltakere med ekspressiv afasi i kronisk og sub-akutt fase mens utvalget i kontrollgruppen besto av sammenlignbare deltakere, ... -
Verdsettende skolevandring som ledelseskonsept
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)I denne oppgaven har vi undersøkt hvilken betydning verdsettende skolevandring som ledelseskonsept har for relasjonen mellom lærere og rektor i en skole. Skolevandring handler i pedagogisk sammenheng om at lederen ved en skole besøker klasserom med tanke på å observere undervisningen. Til dette hører det med et helhetlig system hvor man forbereder, gjennomfører og reflekterer sammen med impliserte ... -
Det viktigste for meg er å kunne kommunisere. En kvalitativ undersøkelse av noen voksne med medfødte talevansker om hva som må være til stede for at en samtale skal oppleves som god for personer som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)En kvalitativ undersøkelse av noen voksne med medfødte talevansker om hva som må være til stede for at en samtale skal oppleves som god for personer som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon. -
Afasirehabilitering i Troms og Finnmark. En kvantitativ undersøkelse av tilbudet om språklig rehabilitering personer med afasi får i hjemkommunen.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)BAKGRUNN OG FORMÅL: Årlig får 15 000 mennesker hjerneslag i Norge og over 1/4 av disse får afasi (Helsedirektoratet, 2010). Det er flest eldre mennesker som rammes men også yngre. Antallet hjerneslag vil antagelig øke de neste årene fordi det blir flere eldre i befolkningen og fordi livsstilssykdommer også er økende. Dette vil gjøre at behovet for språklig rehabilitering øker og det får konsekvenser ... -
Skoleeier og rektorer i skjæringspunktet mellom styring, ledelse og kvalitetsutvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-13)I vår oppgave har vi gjort en analyse av hva som preger samhandlingen mellom skoleeier og rektorer i prosessen med å utarbeide lokale strategiplaner. Vi har stilt følgende hovedspørsmål: I hvilken grad er samhandlingen en styrt prosess? Har samhandlingen betydning for kvalitet i skolen? I analysen har vi sett på hva som preger samhandlingen mellom skoleeier og rektorene i prosessen med å utarbeide ... -
Han hadde jo knapt tilhørighet : en kvalitativ intervjuundersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener de kan være med å forebygge frafall i videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-11)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener at de som ledere kan være med å forebygge frafall i videregående skole. Forskning viser at skolens evne til å legge til rette for god læring gjennom tilpasset opplæring og mestring er en av flere avgjørende faktorer knyttet til frafallsproblematikken. I masteroppgaven er det undersøkt hvordan ... -
Det er ikke alt jeg må vite noe om. Informasjon og kommunikasjon i en pedagogisk organisasjon
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Denne masteroppgaven handler om informasjon og kommunikasjon slik det kan oppleves i en videregående skole. Mye informasjon tilkommer skolen og skal bringes videre, det er informasjon som formidles mellom ledelse, lærere og elever. ”Dette har jeg ikke hørt noe om, er det kommet noe informasjon om det?” er blitt sagt mange ganger. Det behøver ikke bety at informasjonen ikke er gitt, den har bare ... -
Fastere håndtrykk og stolthet : hvordan kan rektor bidra til at assistentenes arbeid synliggjøres og verdsettes i større grad i skolen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)Denne kvalitative oppgaven retter fokus mot assistentenes tilsynelatende «usynlighet» i skolen tross den viktige jobben de innehar. Det finnes lite forskning på denne yrkesgruppen, og vi vil få frem viktigheten av at assistentene blir mer verdsatt som yrkesgruppa, og at de får den veiledningen de trenger for å gjøre en god nok jobb i skolen. Vi er ikke ute etter å sammenligne skoler, men ønsker å ... -
"Ungene skal bade i språket, det skal være språk hele tiden!" En kvalitativ undersøkelse av hvordan spesialpedagoger og barnehagelærere i barnehagen jobber med språkstimulering for femåringer med forsinket og normal språkutvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Problemstillingen er: ”Hva forstår spesialpedagoger og barnehagelærere med begrepene språk, språkutvikling og forsinket språkutvikling? Hvordan jobber disse med språkstimulering for femåringer i barnehagen, for hele barnegruppa og for de med forsinket språkutvikling?” Jeg har intervjuet fire spesialpedagoger og tre barnehagelærere fra ulike barnehager lokalisert i to kommuner. Metoden jeg har brukt ... -
Arbeid med barn med særskilte behov og barn i krise; En kvalitativ studie i en SOS-barnehage i Sør-Afrika
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)Formålet med denne masteroppgaven er å gjøre en beskrivende kvalitativ studie av lærerrollen i en SOS-barnehage som har mange års praktisk erfaring med å arbeide med barn som har blitt forlatt, utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, barn som er berørt av rusmisbruk og HIV/AIDS i nær familie. Oppgaven omhandler lærernes opplevelse av sin egen rolle og rammene rundt barnehagen i arbeid ... -
På vei mot god digital praksis. Bruk av iPad i undervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-13)Denne oppgaven handler om utvikling av god digital praksis med fokus på anvendelse av iPad i undervisningen. I denne oppgaven satte jeg problemstillingen: Hva slags lederskap må til for å få lærere til å forandre sin digitale praksis i klasserommet? De teoretiske perspektivene omhandler digital kompetanse, en digitalt kompetent skole, lærende organisasjon, kollektive prosesser omkring læreres ... -
"Hvordan opplever styrere i tre barnehager det å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen?"
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)Oppgaven har som tema sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. Jeg har undersøkt hvordan styrere i tre barnehager opplever det å kunne avdekke sosiale og emosjonelle vansker hos barn i barnehagen. For å bli mer spisset har jeg har valgt å se om styrerne ser på språkvansker og sosiale og kulturelle forskjeller i lys å av å oppdage barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen. ... -
Profesjonalitet i skolen : om sammenhenger mellom profesjonsforståelse, lederstrategier og profesjonsutvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)Denne oppgaven handler om profesjonalitet i skolen. Oppgavens overordnede problemstilling er: på hvilken måte kan profesjonsforståelse ha sammenheng med lederstrategier og profesjonsutvikling i skolen? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom kvalitative gruppeintervju av ledere og lærere på tre ulike skoler. Empirien er blitt fortolket med en hermeneutisk tilnærming og i lys av teorier om ...