Now showing items 1441-1460 of 1695

    • Tilbud og deltakelse: en undersøkelse av et utvalg av funksjonshemmede i Finnmark 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 1996)
    • Omstrukturering av spesialundervisning. Rapport 1, Forutsetninger og konsekvenser. Prinsipper og modeller 

      Stangvik, Gunnar; Rønbeck, Ann Elise; Simonsen, Ole (Research report; Forskningsrapport, 1995)
    • Kollegaveiledning og profesjonalitet 

      Helbæk, Gisle Hagen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-12)
      Oppgaven har hatt som mål å undersøke hvilken påvirkning kollegaveiledning, som et strukturert refleksjonsverktøy, har hatt når det gjelder kompetanseutvikling og oppøving av profesjonaliteten på skolen, både for den enkelte profesjonsutøver og for skolen som organisasjon. Resultatene viser først og fremst at lærerne er positive til kollegaveiledning generelt, og at de ser på det som et nyttig ...
    • Relasjonsbygging : hvordan kan ansatte på Bogafjell skole bygge gode relasjoner til elever og foreldre fra første klasse? 

      Undheim, Dag Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-14)
      Se eget vedlegg for norsk og engelsk sammendrag.
    • Crewet, et enkelt tiltak for å forebygge atferdsvansker for gutter i grunnskolen 

      Raunholm, Arne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-05)
      Crewet er et tiltak for gutter på mellomtrinnet. Selve tiltaket innebærer bruk av lyd og lysutstyr i ulike sammenhenger i skolen. Guttene får ansvar i et arbeidsfelleskap. Hensikten er at de gjennom en populær oppgave for fellesskapet sammen med andre elever skal få bedre relasjoner til alle andre i skolesamfunnet. Samtidig ser jeg på hvordan kollegiet sammen kan fremme læringsmiljøet gjennom dette tiltaket
    • Læring uten støttehjul 

      Folkvord, Kåre Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-12)
      Hva tenker rektorer om videreføringen av utviklingsprosjekter når det eksterne fokuset er avsluttet? Hvordan lærer skolen videre når støttehjulene er skrudd av? Skolens hverdag kan framstå som sammensatt og kompleks. Med bakgrunn som rektor i skolen er kravet til utvikling og endring stort. «Change in education is easy to propose, hard to implement, and extraordinarily difficult to sustain” ...
    • Læring for framtiden : hvordan kan ledelsen sammen med personalet få til en god nyetablering? 

      Kristiansen, Irene Ottøy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-13)
      Tittel: Læring for framtiden Hvordan kan ledelsen sammen med personalet få til en god nyetablering? Forfatter: Irene Ottøy Kristiansen Aksjonslæring som innfallsvinkel til å studere endringsarbeid i skolen. Skolen har startet opp med innføringsklasse i ungdomsskolen. Personalet var nytilsatt og hadde lite tid til å forberede seg før de skulle i gang med arbeidet i klassen. Utfordringen min ...
    • EN PASSELIG FORSTYRRELSE - Hvordan kan medarbeidersamtalen brukt på en verdsettende måte være et redskap for læring? 

      Eie, Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-04)
      Dette er en erfaringsbasert masteroppgave i aksjonslæring for ledere. Formålet med prosjektet har vært å forske på skolelederens rolle i en lærende organisasjon. Forskningen har foregått i egen organisasjon i forhold til individuell læring og utvikling og hvordan dette kan bringes videre til fellesskapet. Jeg ville sette et spesielt søkelys på medarbeidersamtalen som et verktøy i en lærende organisasjon. ...
    • Hvordan kan skoleleder gjennom skolevandring bidra til utvikling av lærerjobben? 

      Håland, Kjell Arne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-14)
      Stortingsmeldinger og skoleeierprogram levner ikke tvil om at lærerne er den viktigste forutsetningen for elevenes læring, og at skoleleder skal lede skoleutviklingen og det pedagogiske arbeidet på skolen. Hensikten med min studie er å prøve å finne ut hvordan skoleleder gjennom skolevandring kan medvikre til utvikling.
    • Skjerpet blikk for læring : hvordan kan skolelederne bidra til økt læringsbevissthet i kollegiet gjennom strukturell og kulturell tilrettelegging for mer refleksiv virksomhet? 

      Andersen, Elin Synnøve; Jacobsen, Terje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-13)
      Studien har et skjerpet blikk for læring i det voksne miljø. Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan skolelederne kan bidra til økt læringsbevissthet i kollegiet gjennom strukturell og kulturell tilrettelegging for mer refleksiv virksomhet. I tråd med et sosiokulturelt læringssyn skjer læring i samspillet mellom mennesker. Empirien er samlet inn ved bruk av fokusgruppeintervju. ...
    • Vi sees på Facebook: vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Internett 

      Bondarenko, Elena V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-04)
      Temaet for denne oppgaven er vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Facebook. Vennskapsforhold mellom ansatte og brukere er et komplisert tema, som inkluderer både etiske og psykologiske spørsmål. Studier viser at ansatte har forståelse over sin egen rolle i samhandling med brukere på arbeidsplass. Hva skjer med forståelse av sin rolle hos ansatte når samhandlingen ...
    • Se min skole. En studie av elevens tilstedeværelse i klasserommet 

      Arntzen, Lisbeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Denne oppgaven kan betraktes som et innspill i debatten om hva som skal til for å forbedre læringsmiljøet i dagens norske skole. Oppgaven er basert på dybdeintervjuer med syv elever ved en ungdomsskole i Finnmark, og den er strukturert rundt ett sentralt spørsmål: Hvordan befinner elevene seg i klasserommet – altså, hvordan opplever de skolehverdagen sin på godt og ondt? Formålet med oppgaven er ...
    • Lærergrupper, systemteori og relasjonskompetanse 

      Østvik, Kristin Forfang Raae (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-01)
      Tema for denne masteroppgaven er læreres arbeid med LP-modellen (LP står for læringsmiljø og pedagogisk analyse) og om dette arbeidet er med på å utvikle deres relasjonskompetanse. Sentralt i LP-modellen settes fokus på lærer-elev relasjonen og elev-elev relasjonen som betydningsfulle faktorer for elevtrivsel og læringsmiljø. Ved bruk av en analysemodell skal lærerne vurdere disse faktorene samt ...
    • A study of special education in New Zealand. Report no 5 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • "Hvilken sammenheng er det mellom talespråklige ferdigheter i førskolealder og avkodingsvansker i lesing, og hvilke betingelser synes eventuelt å fremme eller hemme denne utviklingen?" 

      Larsen, Tove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Gode leseferdigheter er grunnlaget for å tilegne seg kunnskaper i alle fag, og nødvendig for å lykkes i de fleste situasjoner. Ut i fra større internasjonale studier vet man i dag at det er en sammenheng mellom utvikling av talespråklige ferdigheter i førskolealder og senere skriftspråklige ferdigheter. Man har også kunnskap om ulike betingelser som kan påvirke utviklingen av disse ferdighetene. ...
    • På hvilken måte kan metodikk, strategier og strukturer styrke motivasjonen for læring? Hva kan Igang prosjektet lære oss? 

      Dale, Clas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-16)
      I denne oppgaven undersøkes bakgrunnsfaktorer og årsakssammenhenger i forbindelse med at frafallet på yrkesfaglig studieretning har det omfanget det har. Med forståelsen om at motivasjon for læring er grunnleggende forhold i skolesammenheng, har jeg sett på samspillet mellom nivåer og på linjene fra makro til mikronivå, for i neste omgang å finne svar på motiverende læringsfaktorer. Denne kvalitative ...
    • Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? 

      Amundsen, Tim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Oppgavens problemstilling er: Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? Teoretisk oppgave med utgangspunkt i teoriene disposisjonell optimisme (Carver & Scheier) og optimistisk forklarende stil (Seligman mfl.). Oppgaven fokuserer på kategorien ungdom/ung voksenalder samt barn. Disposisjonell optimisme: Generell forventning om at flere gode enn dårlige ting vil hende i ...
    • Natur og mennesker i det pitesamiske området 

      Mikkelsen, Anne Kalstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-06-01)
      Problemstillingene i oppgaven er: -Hvilke tap medførte fornorskningen for pitesamene? -Hvordan har fornorskningen påvirket pitesamisk identitet og selvforståelse? -Hvordan kommer pitesamisk selvforståelse til utrykk i dag? Jeg har forsøkt å besvare problemstillingen med utgangspunkt i feltarbeid som inkluderer dybdeintervju av fire personer i pitesamisk område. Jeg har valgt kvalitativ ...
    • Sosiale medier og frafall i videregående skole 

      Meijers, Gretha Kjeldsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt elevers deltagelse og bruk av sosiale medier i skoletiden kan framstå som en mental flukt fra skolen, sett i lys av frafallsproblematikk i videregående opplæring. Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i studier som viser at så mye som 35 % av eleven i videregående skole sitter opptatt med sosiale medier mens undervisningen pågår, mens det da ...
    • Hvordan hjelpe barn med innadvendt atferd i overgangssituasjonen barnehage/skole? 

      Hansen, Gørill (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-13)
      Problemområde: I oppgaven vil fokuset være rettet mot barn med innadvendt atferd, som skal over i en ny arena, grunnskolen. Forskning viser at barn med innadvendt atferd forsvinner lett i mengden av andre barn i barnehage og skole. Denne gruppen barn har større risiko for å utvikle angstproblematikk, om det ikke settes i gang tiltak tidlig. Overgangen fra barnehage og skole sies å kunne være ...