Sosiale medier og frafall i videregående skole
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/5278Dato
2013-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Meijers, Gretha KjeldsenSammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt elevers deltagelse og bruk av sosiale medier i skoletiden kan framstå som en mental flukt fra skolen, sett i lys av frafallsproblematikk i videregående opplæring.
Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i studier som viser at så mye som 35 % av eleven i videregående skole sitter opptatt med sosiale medier mens undervisningen pågår, mens det da følgelig må være 65 % som følger læreren til tross for sammen tilgang til de samme sosiale medier. For å undersøke dette nærmere, er det blitt gjort en kvalitativ studie hvor seks unge mennesker har svart på spørsmål som har vært med på å få fram noen svar.
Denne studien har tatt sikte på å få vite noe om hvem de er disse elevene som ikke følger undervisningen, sett ut fra et sosiokulturelt perspektiv, om hvorfor de velger å delta på sosiale medier i stedet for å følge lærerens prosjekt, samt hva de selv synes om dette. De har her svart på spørsmål vedrørende oppvekstforhold, hvordan de opplever sitt forhold til skole og utdanning, og hva de tenker om sin egen framtid og de muligheter de selv synes de har for å skape en framtidig karriere.
Avslutningsvis tar studien for seg en sammenligning av elevers fravær og frafall i forhold til skolen sett i et historisk perspektiv, med fokus på fysisk og mentalt fravær.
Som svar på problemstillingen finner vi at sosiale medier i høy grad kan ses på som en mulighet for mental flukt fra skolen og skolens kultur, sett ut fra informantens opplevelser, samt underbygget med relevant teori.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: