Now showing items 741-760 of 1695

    • Towards reconceptualising teacher education for English: Benefits and challenges of implementing a third space 

      Holmbukt, Tove Elinor; Son, Minjeong (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      One of the long-lasting challenges in teacher education for English is that students in English struggle with transforming their academic knowledge (theory) into classroom practice and desire a more practice-integrated course design. The present article discusses and evaluates a teaching strategy, in an attempt to provide more practice-based English courses, which intends to adopt the emerging ...
    • FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling? 

      Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise (Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      De nye femårige grunnskolelærerutdanningene på masternivå skal kvalifisere for en profesjonsutøvelse som bygger på forsknings- og utviklingsarbeid (FoU). Det finnes få norske studier som undersøker hvordan lærere forstår og anvender forskningsbasert kunnskap i yrket (Mausethagen, 2015). Denne studien undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan anvender nyutdannede lærere med master i ...
    • «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse 

      Antonsen, Yngve; Maxwell, Gregor; Bjørndal, Kristin Emilie W; Jakhelln, Rachel Elise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      De nye femårige grunnskolelærerutdanningene i Norge skal utdanne lærere med økt fag- og forskningskunnskap. Disse lærerne skal kunne tilpasse opplæringen til den enkelte elev og integrere spesialundervisning i grunnskolen. Studiens forskningsspørsmål er: Hvordan erfarer nyutdannede grunnskolelærere at den formelle lærerkompetansen fra en integrert femårig grunnskolelærerutdanning samsvarer med deres ...
    • Jeg sitter liksom litt fast i klasserommet. Naturen som alternativ opplæringsarena for elever med læringsutfordringer 

      Opdal, Anniken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-31)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som omhandler elevers skolehverdag på alternativ opplæringsarena der opplæringen skjer i hovedsak i naturen. Problemstillingen spør etter betydningen for elevene når de anvender en alternativ opplæringsarena. Teorigrunnlaget viser til utgangspunktet i de ulike begrepene jeg har benyttet meg av i mine forskningsspørsmål som omhandler selvoppfattelse, ...
    • Doctoral theses on Laestadius and the Laestadian movement 1937–2018 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-24)
      The scope of the review is all doctoral theses that exist on Laestadius and the Laestadian movement. A total of 31 doctoral theses on Laestadius and the Laestadian movment are included in this review.The Laestadian movement is an international one, albeit primarily established in the Nordic countries, Finland, Norway and Sweden. The review aims at presenting an overview of doctoral theses, countries ...
    • Perspectives on the tensions in teaching with technology in Norwegian teacher education analysed using Argyris and Schön’s theory of action 

      Thorvaldsen, Steinar; Madsen, Siri Sollied (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-22)
      Teachers’ professional digital competence (PDC) is of increasing importance in classrooms in the majority of EU countries. Norway is one of the countries that has been exposed to a strong top-down implementation of information and communication technology in education. However, despite national efforts, practitioners in the education system do not seem to work in line with the given policy. There ...
    • Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen 

      Talberg, Marit Gjendemsjø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for ...
    • Masters Students’ Perceptions of Distance and Transport Options 

      Olsen, Mirjam Harkestad; Gunntorsdottir, Hermina (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-08-11)
      This article is situated within the Arctic Regions North Norway and North/East Iceland. It presents a study on what motivates adults in Arctic regions to apply for and complete a Master’s degree in Education. Motivation is examined in relation to distance, transport options and degree completion times, focusing on whether distance and transport options were significant motivation factors for students ...
    • Interdisciplinary approaches for deep learning 

      Holmbukt, Tove Elinor (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-08-06)
      The Norwegian national curricula for primary and secondary education are currently undergoing reforms, which will be implemented from 2020. The underlying documents regarding the reform are studied in this article, and conclude that learners should be provided with beneficial conditions to develop values and knowledge to manage their lives well. An essential notion is ‘deep learning’ whose ...
    • Inkludering av barn med særskilte behov gjennom et høstingsprosjekt i barnehagen 

      Krogh, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Studiens problemstilling er” Hvordan kan et høstingsprosjekt bidra til inkludering av barn med særskilte behov i barnehagen?”. For å utdype problemstillingen min har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår førskolelærere begrepene inkludering og særskilte behov? 2. Hvilken oppfatning har førskolelærere om hva de selv gjør for å oppnå inkludering av barn med særskilte behov? ...
    • Inkludering av hørselshemmede elever i skolen. En kvalitativ studie av læreres opplevelser knyttet til det å ha en hørselshemmet elev i sin klasse 

      Haugen, Vivian D. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne studien viser hvordan fire lærere i grunnskolen tilpasser opplæringen med målsetting om å inkludere hørselshemmede elever i skolen. Oppgaven er blitt til på bakgrunn av et ønske om å utvikle egen kompetanse innenfor fagfeltet. Formålet med oppgaven er å bidra med funn som kan bedre inkluderingsprosessen for denne gruppen elever. Oppgaven tar utgangspunkt i teorier om tilpasset opplæring, ...
    • Staying in school, not dropping out - pupils' voices 

      Bjøru, Anne-Mette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-08-21)
      This article asks: <i>What can highly motivated pupils in upper secondary school tell us about dropout and relations?</i> Bauman’s concepts: ‘liquid identity’ (2011) and ‘instant living’ (2012), as well as literature on ‘relations’ (Spurkeland, 2011; Drugli, 2012) provide the theoretical backdrop for the study. The findings are based on nine individual interviews with pupils, each lasted ...
    • Tverrfaglig konsultasjonsteam -et lavterskeltilbud med bred, tverrfaglig kompetanse til å gi råd og veiledning til foreldre, barnehagepersonale og andre faggrupper 

      Karlsen, Mariann Elise Førli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne masterstudien omhandler styringsdokumentene for ett tverrfaglig konsultasjonsteam innrettet som et tverrfaglig forebyggende lavterskeltilbud for barn i førskolealder. Offentlig sektor er regulert og styrt av sentrale lover og forskrifter for å ivareta samfunnsansvaret. Det har vært politisk enighet i Norge om å modernisere offentlige virksomheter ved økt effektivitet og bedre service. Den ...
    • Å tilrettelegge for motivasjon og engasjement. En kvalitativ studie av læreres beskrivelser av motivasjon og hvilke implikasjoner det gir for skoleledelse. 

      Hustvedt, Lasse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Sammendrag Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie av motivasjon og engasjement hos lærere. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for motivasjon og engasjement hos lærerne på skolen? Ved bruk av fenomenologisk intervju har jeg intervjuet 6 lærere i ulik aldere. Det teoretiske grunnlaget for studien bygger på selvbestemmelsesteorien ( Ryan og Deci ,1985). ...
    • Barns opplevelser i krig. Skolen i møte med barn som har opplevd livstruende hendelser 

      Engen, Trudy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne undersøkelsen dreier seg om barns opplevelser i krig, og hvordan skolen kan ivareta og bidra til læring for barn som har opplevd livstruende hendelser i krig. Problemstillingen og tema blir belyst av eldre informanter som var barn under 2.verdenskrig. Som teoretisk fundament presenteres teori om traumer og utvikling av PTSD. Videre trekkes det inn teori om regulering, selvregulering og indre ...
    • Vi vil, men får vi det til? En kvalitativ studie av skoleeiers forståelse av sin oppgave med forankring og implementering av fagfornyelsen fram mot 2020 

      Hals, May-Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Ledelse er en viktig faktor i alt utviklingsarbeid, og når skoleutvikling er tema, er ledelse ofte knyttet til skoleleders betydning. Med utgangspunkt i at det fram mot 2020 skal forankres og implementeres nye fagplaner i skolene, har jeg valgt å forske på skoleeieres rolle i dette arbeidet. Evalueringer av Kunnskapsløftet viser at det var variasjon i hvor stor grad skoleeiere lyktes med ...
    • Hvordan kan vi forstå barns tilfredshet med egen involvering i foreldremekling? 

      Strandbu, Astrid; Thørnblad, Renee; Salamonsen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-03)
      I forskningsprosjektet «Høring av barn i mekling» har vi studert meklinger hvor barn og ungdom har vært involvert i meklingsprosessen gjennom en samtale med mekler uten foreldrene til stede. Barn og unge er i all hovedsak svært tilfredse med å delta. Hvordan kan vi forstå denne tilfredsheten? Og hva sier dette om kulturelle kontekster for barndom i dag og barns posisjon i meklingskonteksten? I denne ...
    • Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom. En sammenligning av lærernes kommunikasjon i de to klasserommene 

      Skoglund, Julie-Kathrine; Nerdal, Trine-Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)
      Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom er en kvalitativ studie hvor vi ser på lærernes bruk av samtaletrekk som redskap for å skape ei aktiv tilnærming til matematikkfaget i de to ulike klasseromsformene. Det teoretiske fundamentet for studien og datainnsamlingen tar utgangspunkt i Chapin et al. (2009) sine samtaletrekk (gjenta, repetere, resonnere, tilføye, vente, snu ...
    • Familieråd – metodetilpassing til samisk sosialt arbeid 

      Saus, Merete; Nygård, Reidunn Håøy (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-02)
      I denne artikkelen diskuterer vi tilpassing av familieråd til ein samisk kontekst. Studien bygger på intervju med sosialarbeidarar i samiske område. Vi finn at familierådsmodellen sitt teoretiske grunnlag bør tematisere samisk storfamilie, samiske kommunikasjonsformer, samiske ideal for barnet si deltaking og familierådskoordinator si lokale tilknyting. Det teoretiske grunnlaget må diskutere at ...
    • The policies and politics of teachers’ initial learning: the complexity of national initial teacher education policies 

      Hardy, Ian; Jakhelln, Rachel Elise; Smit, Ben (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-03)
      This paper analyses the nature and complexity that characterize the broader policy and political conditions of teachers’ initial learning within and across three different national settings. Drawing upon the transnational notion of ‘fast policy’, we show how neoliberal policies and associated policy artefacts constitute specific, national initial teacher education policies in Norway, Australia and ...