Bruk av konkreter i matematikkundervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22464Dato
2021-05-24Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nilsen, KajaSammendrag
Denne studien ser på hvor ofte det brukes konkreter i matematikkundervisningen og om det er noen sammenheng mellom bruken av konkreter og elevenes mestring. I tillegg tar den opp faktorer som kan påvirke elevenes mestring. Forskningsspørsmålet for oppgaver er: Hvor ofte og hvorfor bruker lærere konkreter i sin undervisning, og hvilke faktorer påvirker elevenes egen mestring? Teori viser kan konkreter er blitt mer og mer populære de siste hundre årene, men likevel kan bruk av konkreter ofte assosierer med at det er for små barn eller elever med vansker. Studien er en kvantitativ studie der jeg bruker en spørreundersøkelse for å innhente informasjon om hvor ofte det bruker konkreter i matematikkundervisningen. Hovedfokuset med studien er å få en oversikt over hvor mye konkreter brukes og om hvilke fordeler det kan ha.
Studien sitt funn viser at konkreter brukes generelt ikke så mye i matematikkundervisning, men lærerne påpeker at bruk av konkreter kan økte forståelse. Jeg så også på faktorer som kan påvirke elevenes mestring, som deres interesse i faget, deres forståelse og hvilke arbeidsmetoder de liker best. Jeg så også på hvordan konkreter kan påvirke elevenes mestring.
Konkreter er en type verktøy en kan bruke i matematikkundervisningen, men det er ikke noen forskning på at dette er det beste verktøyet for at elevene skal forstå best. Det er derimot en metode som kan hjelpe elever å få en bedre forståelse ved å gjøre det enklere å forstå abstrakte konsepter. Alle elever er forskjellige og krever tilpasset undervisning etter deres behov. Konkreter passer ikke bare for små barn eller elever med matematikkvansker, alle elever uansett alder og kompetanse kan ha nytte av å bruke konkreter.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: