Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEidissen, Thomas
dc.contributor.authorNilsen, Kaja
dc.date.accessioned2021-09-08T19:05:55Z
dc.date.available2021-09-08T19:05:55Z
dc.date.issued2021-05-24
dc.description.abstractDenne studien ser på hvor ofte det brukes konkreter i matematikkundervisningen og om det er noen sammenheng mellom bruken av konkreter og elevenes mestring. I tillegg tar den opp faktorer som kan påvirke elevenes mestring. Forskningsspørsmålet for oppgaver er: Hvor ofte og hvorfor bruker lærere konkreter i sin undervisning, og hvilke faktorer påvirker elevenes egen mestring? Teori viser kan konkreter er blitt mer og mer populære de siste hundre årene, men likevel kan bruk av konkreter ofte assosierer med at det er for små barn eller elever med vansker. Studien er en kvantitativ studie der jeg bruker en spørreundersøkelse for å innhente informasjon om hvor ofte det bruker konkreter i matematikkundervisningen. Hovedfokuset med studien er å få en oversikt over hvor mye konkreter brukes og om hvilke fordeler det kan ha. Studien sitt funn viser at konkreter brukes generelt ikke så mye i matematikkundervisning, men lærerne påpeker at bruk av konkreter kan økte forståelse. Jeg så også på faktorer som kan påvirke elevenes mestring, som deres interesse i faget, deres forståelse og hvilke arbeidsmetoder de liker best. Jeg så også på hvordan konkreter kan påvirke elevenes mestring. Konkreter er en type verktøy en kan bruke i matematikkundervisningen, men det er ikke noen forskning på at dette er det beste verktøyet for at elevene skal forstå best. Det er derimot en metode som kan hjelpe elever å få en bedre forståelse ved å gjøre det enklere å forstå abstrakte konsepter. Alle elever er forskjellige og krever tilpasset undervisning etter deres behov. Konkreter passer ikke bare for små barn eller elever med matematikkvansker, alle elever uansett alder og kompetanse kan ha nytte av å bruke konkreter.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22464
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectMathen_US
dc.subjectKonkreteren_US
dc.subjectManipultivesen_US
dc.subjectKvantitativen_US
dc.subjectQuantitativeen_US
dc.subjectMestringen_US
dc.subjectMasteryen_US
dc.subjectForståelseen_US
dc.subjectUnderstandingen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleBruk av konkreter i matematikkundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)