Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 1261-1280 av 1695
-
"Samisk religion" i dag: Kyrkjeliv, urfolksidentitet og nyreligiøsitet
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015) -
Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgendagens engelskfag: et eksempel fra lærerutdanninga
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)Artikkelen diskuterer hvordan wiki kan brukes i engelskundervisning for å la nye og tradisjonelle teksttyper møtes i digital interaksjon. Med utgangpunkt i begrepene multimodalitet, hypertekstualitet og prosessualitet diskuterer artikkelen et eksempel fra et undervisningopplegg for lærerstudenter. Basert på et bilde skapte studentene et felles nettsted og en kollektiv, fiktiv, men realistisk historie. ... -
Artikulatoriske utviklingsmønster i tidlig leksikalsk produksjon hos barn med og uten familiær risiko for dysleksi
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-12-01)Analyse av språkutvikling har tradisjonelt vært utført på segmentalt grunnlag. I dette arbeidet er artikulatoriske bevegelser, gester, gjenstand for analyse hvor utviklingsmønster, fonologiske lydendringer, beskrives hos barn med og uten familiær risiko for dysleksi ved 24 måneder. Arbeidet identifiserer artikulatoriske forhold som barn med familiær risiko for dysleksi synes å ha større vansker med ... -
Bokanmeldelse og debattinnlegg: Norsk språklydlære med øvelser. Sammenligninger med engelsk, tysk og fransk v/Ingebjørg Skaug. Cappelen Forlag
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 1997) -
Ataxic /r/ - articulatory description and treatment using electropalatography (EPG): A case study
(Research report; Forskningsrapport, 1996) -
Vår eventyrlige teknologihistorie. Ved lærerutdanningen sitt 190-års jubileum
(Conference object; Konferansebidrag, 2016-02-12) -
Den nasjonale kirkens misjonsarbeid blant samene i Norge. Kulturell sivilisering eller evangelisk omvendelse?
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)Misjon blant samer i Norge har foregått i flere hundre år. Mye av denne historien er kjent og behørig drøftet.2 Artikkelen er ikke en fullstendig fremstilling av samemisjonsarbeidet i Norge, men har til hensikt å vise ulike tilnærminger i kirkens arbeid blant samene. Artikkelens undertittel fungerer som et forskerspørsmål å drøfte formålet for det nasjonalkirkelige samemisjonsarbeidet i Norge ... -
Konstruksjoner av lederskap i barnehagen
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-10-22)This article is concerned with how preschool teachers position themselves as staff-leaders, giving various kinds of agency positions to both themselves and their staff members in narratives from kindergartens. The study takes a narrative perspective using a dialogical and performance analysis strategy in analyzing short texts about situations and events in kindergartens, written for the purpose ... -
Norske masterutdanninger i naturfag for grunnskolelærere – store variasjoner i omfang på masteroppgaver og fagsammensetning
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-11)Currently, the majority of students in lower secondary school teacher education take a four-year education in Norway. From 2017 this education will be prolonged to a five-year master education. In connection to this, there is an ongoing debate in Norway about the content of the new teacher education programs. In 2010, the Arctic University of Norway (UiT) began the first integrated five-year ... -
Fonetisk gestuell transkripsjon
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)Fonetisk transkripsjon har en sentral plass i klinisk arbeid og har tradisjonelt sett vært knyttet til segmentale analyser av taleproduksjon. Men, segmenter er konstruerte lineære størrelser, enkeltlyder, og dekker ikke all aktivitet som finner sted i produksjon av tale, som er sammenhengende og dynamisk. Denne artikkelen presenterer en analysemetode hvor de artikulatoriske bevegelsene i ... -
The Norwegian curriculum in history and historical thinking : a case study of three lower secondary schools
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)The didactics of history and the content of the curriculum and syllabi have changed over the years in order to make history more relevant for the students of today. It is important to provide students with “knowing what” knowledge in addition to “knowing how” knowledge in order to support and develop critical thinking and historical understanding. One way of promoting historical understanding is ... -
Romantiske stereotypier eller barnlige avvik. Arktis som oppdragende element i jentebøker fra 1940- og 1950-tallet
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)Children’s literature has traditionally tended to be aimed primarily at raising and educating children. The setting has played an important role as a didactic and educational element, especially in literature for boys, where the natural setting has been pictured as a space of freedom without boundaries, following the pattern of the robinsonade. However, the didactic literature for girls was more ... -
English Learning in an Intercultural Perspective: Russia and Norway
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-03)This paper describes a cross-border collaboration between a Russian and a Norwegian University in the English Language field, and how it is made possible by the universities' support – both in terms of strategic plans and funding. The paper shows the goals of the collaboration; to give the students an insight into how English is taught in Russia/Norway and intercultural learning, as well as how ... -
Trying to understand the extreme: school children’s narratives of the mass killings in Norway July 22, 2011
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-02-04)School-aged children have limited resources for coping with exposure to high-intensity media coverage of terrorist events. This study explores pupils' meaning-making process of their indirect, media-communicated encounters with a specific terrorist event in Norway. Qualitative in-depth interviews about the July 22, 2011 terror attacks were conducted with 54 pupils aged 6–8 years. Seven months after ... -
Markens liljer. Henriette Gislesen og kvinneidealet - hjemmets pryd eller aktiv samfunnsborger?
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)Norske misjonskvinner havnet på midten av 1800-tallet i et dilemma mellom det tradisjonelle kvinneidealet i det norske samfunnet slik det var beskrevet i «Hustavlen» i Luthers lille katekisme, og vekkelseskristendommens personlige tro og ansvaret for å bringe evangeliet videre slik det er beskrevet i «Misjonsbefalingen». En av de ledende misjonskvinnene var Henriette Gislesen, som virket i ... -
Datalogging BYOD
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2015)Elevenes egne smarttelefoner og nettbrett kan brukes til å måle puls, registrere temperaturendringer ved en solformørkelse og masse annet. -
Det stille barnet "Det var jo det som var problemet, vi fikk ikke respons". Hva kan jeg finne av beskrivelser i foreldreintervju og i barnas journaldokumenter av kjennetegn, som kan gi mistanke om språkvansken utviklingsmessig verbal dyspraksi?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Masteroppgaven omhandler en lavfrekvent språkvanske som heter utviklingsmessig verbal dyspraksi. Målet var å gi meg selv og andre kunnskap om kjennetegn på språkvansken. Utviklingsmessig verbal dyspraksi er en nevrologisk tale lyd vanske som vises fra barndom av. Det handler om at presisjon og konsistens av bevegelser underliggende tale er svekket. Vansken har ukjent årsak. Hovedsvekkelsen til ... -
Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-02)Oppgaven handler om russiske studenter på Universitetet i Tromsø, som tidligere har vært elever på Den Norsk-Russiske Videregående Skolen (NRS) i Murmansk, Russland. NRS er et resultat av samarbeid om internasjonal studentutveksling mellom Troms fylkeskommune og Murmansk fylke. På NRS går 10 russiske elever og 10 norske elever i samme klasse i ett studieår og følger VG3 programmet . Russiske elever ... -
Intensiv lesetrening for to elever med dysleksi - En effektstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)Dette arbeidet er en effektstudie av lesetreningsprogrammet Tempolex bedre lesing. Programmet bygger på repetert lesing av bokstaver, stavelser, orddeler og hele ord, til elven mestrer å lese disse med flyt. Problemstillingene i arbeidet er: «Har trening med Tempolex bedre lesing i en begrenset periode effekt på leseferdighetene til to elever med dysleksi?» og, «Dersom tiltaket har effekt på ... -
Kulturbasert matematikkundervisning. En studie av et tverrfaglig undervisningsopplegg i en sørsamisk skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-02)Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig undervisningsopplegg på en sørsamisk skole. Tjaalehtjimmie, den sørsamiske ornamentikken, danner basis for matematikk- og samiskundervisningen. Fokuset er på hvordan læreren opplever at eleven endrer forståelsen for matematikk når faget bygger videre på formene i ornamentikken. Mellin-Olsen (1984) viser til at forståelsen av matematikk kan deles i tre, ...