Viser treff 1241-1260 av 1695

    • Reproduction of the divided community. A theoretical approach to the reproduction of divided communities, with a focus on integrated and shared education in Northern Ireland 

      Eliassen, Siri Lovise Vikten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      This text is a theoretical approach to the divided society in Northern Ireland, with a focus on how it is reproduced through the educational institutions and everyday practices, as well as through the symbolic landscape. Through Bourdieu’s educational sociology in combination with theories on diverse societies as well as the qualitative methods participant observation and text analysis it explores ...
    • Unge læreres tenkning om pedagogikk, læring og undervisning. Hva innebærer det å være ung profesjonell lærer? 

      Borud, Knut (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven baserer seg på intervjuer med seks forholdsvis nyutdannede lærere. Den belyser spørsmål omkring deres motivasjon for å bli lærer, og undersøker hvordan de karakteriserer sin tenkning i undervisningsspørsmål. Lærerne har fortalt om sin lærerpraksis, og hvordan lærerutdanningen har vært til hjelp med å gi begreper, og både teoretisk og praktisk grunnlag for undervisningsarbeidet. ...
    • Voksne kvinner i høyere utdanning. Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning - eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? 

      Michaelsen, Monica Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-12)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan det oppleves å være voksen kvinne med omsorgsforpliktelser i høyere utdanning. Problemstillingen for forskningsarbeidet er: Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning – eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? Det er utarbeidet fire forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen. ...
    • Dame i eget hus? Lærerfortellinger om skolen 

      Karlsen, Brita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt grad av medbestemmelse hos lærere. Gjennom intervju av fem lærere, har jeg sett nærmere på deres rolle i en skole preget av stor reformvirksomhet og motsetningsfylte ideologier. Er lærere ”hands on” i skolens reformarbeid; er de entusiastiske og aktive premissleverandører, eller er de passive, instrumentelle iverksettere av andres idéer? Føler de eierskap ...
    • "....dokker lærera kan bare stå der bak væggen der borte og styre med lyd og lys og sånt....". Om å lede utvikling, implementering og forankring av lærende- og utviklingsfremmende nettverksarbeid med elevråd i barneskolen. 

      Johansen, Heidi-Beate Skøyen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-09)
      Om å lede utvikling, implementering og forankring av lærende- og utviklingsfremmende nettverksarbeid med elevråd i barne-skolen. Temaet og utviklingsarbeidet ligger innenfor sosial kompetanse og de fem ferdighetene ansvarlighet, empati, samarbeid, selvhevdelse og selvkontroll. Min forskningsinteresse er knyttet opp til prosessen med å utvikle og forankre arbeidet i et elevrådsnettverk som jeg ...
    • Ledelse og kjønn. Et kjønnsperspektiv på utøvelsen av autoritet i den videregående skolen 

      Robertsen, Trine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne masteroppgaven ser jeg om kjønn har betydningen for hvordan kvinnelige- og mannlige lærere opplever lederautoritet. Empirien er innhentet ved hjelp av fokusgruppesamtaler med 13 lærere i den videregående skolen. I tillegg til dette har forskningsdeltakerne deltatt i en spørreundersøkelse i etterkant av fokusgruppeintervjuet. I arbeidet med å analysere og drøfte lærernes oppfatninger har ...
    • Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes oppfatninger av samarbeidet med barneverntjenesten 

      Iversen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-13)
      Denne mastergradsoppgaven omhandler temaet samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilke oppfatninger har pedagogiske ledere i barnehagen om samarbeid med barneverntjenesten?». Det er benyttet kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som er ansatt i tre ulike barnehager. Områdene jeg ønsket å avdekke var ...
    • Pedagogiske ledere og assistenter som språklige forbilder 

      Johansen, Heidi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-14)
      Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske ledere og assistenter som språklige forbilder for barn i alderen 0-3 år. Problemstillingen er; ”Hva forstår barnehagelærere og assistenter med språk og språkutvikling i barnehagen?”. Undersøkelsen tar for seg teorier og nyere forskning som underbygger viktigheten av å være et godt språklig forbilde, for de minste barna i barnehagen. Forskningen belyser ...
    • Elloset dearvan giellamet. Sámegiella nubbigiella oahpahus joatkkaskuvllas 

      Gaup, Inger Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-05)
      Abstract This master thesis is about education in second language Sami. My research is done in schools based in a city outside of Sami language administrative area. In the research, both students and teachers in the Northern Sami postgraduate studies have evaluated the different aspects of the education. Students in this research belong to different studies, and they represent all the different ...
    • Arbeid for ungdom med utviklingshemning. Er det en visjon – eller et forutsigbart mål? Forslag til arbeid med en bedre overgang mellom skole og arbeidsliv for denne elevgruppen. 

      Nilssen, Lisa rotvold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Masteroppgaven er en teori studie om overgangen fra videregående skole mot arbeidsliv for elever med lett eller moderat psykisk utviklingshemming. Elevene har behov for forutsigbarhet, kontinuitet og struktur, og de har ønsker om hva de skal jobbe med som all annen ungdom. Som rådgiver, og tidligere faglærer, har jeg erfart at overgangen fra skole til arbeidsliv ikke er enklere i 2015 enn den var i ...
    • Sjenansens betydning - En studie av Pierre Bourdieus sjenansebegrep 

      Eide, Knut Eriksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie bygget på etablert teori, med en empirisk del. Formålet med studien var å undersøke hvilken praktisk betydning Bourdieus sjenansebegrep har for individet, klassestrukturer og pedagogikken. For å finne grunnlag for dette, tar studien for seg helhetlig kunnskap om Bourdieus praksisteori, og redegjør for sentrale begreper som habitus, felt og smak. ...
    • Being bullied, quality of life and gender. A quantitative study of students at lower secondary school on bullying and self-perceived quality of life 

      Stenseth, Anna Maria Helena (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      The subject of this thesis is bullying. The thesis is related to the project “Trivsel i Tromsø”-TiT (Well-being in Tromsø), which is managed by The Department of Education at the University of Tromsø. A questionnaire within the frame of the TiT-project has been answered by pupils, their teachers and parents at 6 schools in Tromsø. It included both a standardized “Strengths and Difficulties ...
    • Når mobbingen er stoppet 

      Aas, Gudrun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-15)
      Tidligere forskning har vist at mobbing kan få mange, alvorlige og langvarige konsekvenser for offeret. Elever utsatt for mobbing kan ha en høynet risiko for å utvikle sosiale og faglige vansker. En positiv lærer-elev-relasjon kan muligens være en beskyttelsesfaktor og kompensere mot effekten av mobbingen. Min hensikt med denne studien er å undersøke hvordan mobbeoffer oppfatter at skolen legger til ...
    • Mind the Gap 

      Håkonsen, Ann Tone; Nilsen, Monica Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-12)
      Individuell opplæringsplan (IOP) er et offisielt og juridisk dokument som skal bidra til å sikre elever i spesialundervisning et forsvarlig opplæringstilbud som er likeverdig med det ordinære opplæringstilbudet. Spesialundervisning skal organiseres ut i fra elevens særlige behov med mål om at enkelteleven, likeverdig med andre elever, skal få utviklet sitt potensiale og ressurser slik Opplæringsloven ...
    • Ellos dearvan giellamet. Sámegiella nubbigiella oahpahus joatkkaskuvllas 

      Gaup, Inger Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-05)
      Abstract This master thesis is about education in second language Sami. My research is done in schools based in a city outside of Sami language administrative area. In the research, both students and teachers in the Northern Sami postgraduate studies have evaluated the different aspects of the education. Students in this research belong to different studies/branches of study, and they represent all ...
    • Klasseledelse. Lærerens betydning for elevens læring 

      Slinning, Anne Miriam (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-16)
      Utgangspunktet for denne studien var å undersøke klasseledelsen ved en barne- og ungdomsskole som har gjennomgått en omfattende organisasjonsutvikling i klasseledelse. Følgende aspekter ved lærerens klasseledelse ble studert: Relasjonskompetanse, regelledelseskompetanse og didaktikkompetanse (hvor kommunikasjon og samhandling blir vektlagt). Følgende problemstilling ble utformet: Hva er god ...
    • Early markers of language delay in children with and without family risk for dyslexia 

      Unhjem, Astrid; Eklund, Kenneth; Nergård-Nilssen, Trude (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-06)
      This study examined the extent to which receptive and productive vocabulary between ages 12 and 18 months predicted language skills at age 24 months in children born with family risk for dyslexia (FR) and a control group born without that risk. The aim was to identify possible markers of early language delay. The authors monitored vocabulary growth in 32 FR children and 21 control children longitudinally ...
    • SMARTSTIEN – Hvordan lage en moderne natursti med begrensede ressurser? 

      Höper, Jan; Nylund, Per helge (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2015)
    • Hvem skaper verdiene? 

      Killie, Kristin (Chronicle; Kronikk, 2015-11-28)
    • Hvem skaper verdiene? 

      Killie, Kristin (Chronicle; Kronikk, 2015-11-28)