Voksne kvinner i høyere utdanning. Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning - eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9182Date
2015-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Michaelsen, Monica SolveigAbstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan det oppleves å være voksen kvinne med omsorgsforpliktelser i høyere utdanning. Problemstillingen for forskningsarbeidet er: Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning – eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? Det er utarbeidet fire forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen. For å få en dypere forståelse av studiehverdagen til de kvinnelige studentene, har jeg gjennom kvalitative intervjuer med ni respondenter, tilegnet meg kunnskap om hvilke utfordringer og muligheter som har gjort seg gjeldende i studieperioden. Empirien har gitt meg inngående kjennskap til kvinnenes tanker og erfaringer. Gjennom intervjuene har det kommet fram data som viser at motivasjon, relasjoner og egenutvikling er svært betydningsfulle faktorer for gjennomføringen av studiet. Den tiden kvinnene har til rådighet er også styrende for hvordan de løser sine utfordringer knyttet til å kombinere de ulike rollene de har. Dataene som jeg har fått tilgang til er analysert ut i fra aktuell teori i et pluralistisk perspektiv.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk
Johansen, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt ... -
Akademiske skrivesentres rolle i høyere utdanning – en kartlegging av behovet for opplæring i akademisk skriving blant studenter ved en høyere utdanningsinstitusjon i Norge
Dahl Hambro, Cathinka; Tessem Strøm, Janine; Skillingstad, Torhild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-20)Stadig større fokus rettes mot skriving og tekstkyndighet i norsk utdanning, ettersom forskning gjennomført de senere år har vist at studenter i høyere utdanning finner akademisk skriving utfordrende og ønsker bedre opplæring og oppfølging i dette aspektet av utdanningen. I denne artikkelen presenterer vi funn fra en studentundersøkelse gjort i forbindelse med kurs i akademisk skriving i regi av et ... -
Studenter på høyere utdanning med studierelaterte vansker : har de kognitive vansker, og kan en nevropsykologisk utredning være nyttig for dem?
Berg, Camilla; Vetlesen, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-02)Denne studien er et klinisk samarbeidsprosjekt mellom Psykologisk klinikk IPS ved UiT, og Studentrådgivninga i Tromsø. Utvalget besto av 23 studenter henvist fra Studentrådgivinga til nevropsykologisk undersøkelse grunnet studierelaterte vansker. To problemstillinger ble belyst. Kognitiv fungering ble kartlagt med et omfattende nevropsykologisk testbatteri. I etterkant av undersøkelsen ble det utført ...