Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes oppfatninger av samarbeidet med barneverntjenesten
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9178Dato
2015-12-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Iversen, ElisabethSammendrag
Denne mastergradsoppgaven omhandler temaet samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilke oppfatninger har pedagogiske ledere i barnehagen om samarbeid med barneverntjenesten?». Det er benyttet kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som er ansatt i tre ulike barnehager. Områdene jeg ønsket å avdekke var blant annet hvordan de pedagogiske lederne oppfatter egen rolle og barnehagens mandat, hvordan de oppfatter barneverntjenestens rolle og mandat, samt hvordan de oppfatter samarbeidsprosesser mellom barnehage og barneverntjeneste. Noen av hovedfunnene kan oppsummeres til å være at barneverntjenesten oppfattes som et lukket system med mangel på åpenhet og gjensidighet. Taushetspliktbestemmelsene som barnevernansatte er omfattet av kan tolkes til å være en hemmende faktor for samarbeidet mellom barnehage og barneverntjeneste. Undersøkelsen viser at for eksempel faste møter mellom barnehage og barneverntjeneste, og gjerne flere instanser, kan være med på å sikre et godt samarbeid til det beste for hvert enkelt barn.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: