Viser treff 1621-1640 av 1695

    • Fra styring til selvstyring : voksenpedagogisk opplegg i ferdighetstreningen : hvorfor og hvordan innføre et pedagogisk opplegg basert på selvstyring i ferdighetstreningen for radiografstudenter 

      Kristensen, Viggo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      Selvstyring er blitt et begrep innen voksenpedagogikk. I grunnskolen og den videregående skole har "Ansvar for egen læring" blitt et slagord. Den aktive, selvstendige og medbestemmende elev skal settes i fokus. I høgere utdanning kom "Kvalitetsreformen" i 2001. Den følger opp reformene "Reform 94" og "Reform 97". også Kvalitetsreformen setter den aktive, selvstendige og medbestemmende student i ...
    • Et veivalg som fører til målet! : kvinners opplevelser under en attføringsprosess 

      Storø, Reidun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      Attføring er et tiltak for yrkedhemmede, og i denne oppgaven har jeg forsket på kvinner i 40-årene, som ikke klarer å fortsette i den jobben de hadde, men er for frisk til å bli uføretrygdet.Hensikten med attføring er å gi dem en vei tilbake til jobb slik at de ikke blir permanent uføretrygdet. Som attføringsklient og arbeidssøker kan kvinnene være være usikker på hva de ønsker og hva de kan klare ...
    • Kunnskapsdeling - en rik kilde til læring : en undersøkelse av vilkår for kunnskapsdeling i arbeidslivet 

      Juuhl, Jorun; Tronrud, Bente (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Bedrifter som lykkes vil være de som vet å verdsette medarbeidernes læring og utvikling og forstår hvilken betydning dette vil ha for bedriftens resultater. Knut Fossestøl (2004) hevder at det å være faglig god ikke lenger er nok, men at man må beherske sitt fag i et likeverdig samarbeide med overordnede, kollegaer, kunder og brukere. Derfor vil behovet for relasjonelle og kommunikative ferdigheter ...
    • Utvikling av radiograffaglig læring i veiledning av studenter i praksis 

      Johansen, Cato (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      I denne studien har jeg satt fokus på voksenpedagogiske grep som jeg mener er med på å utvikle radiograffaglig læring, og hvor jeg har studert læringen i ett praktisk undervisningsmiljø. Jeg studerte hvordan veiledning kan foregå i læringen til en siste års radiografstudent.
    • Med bonden i sentrum : refleksiv læring i Tine Meieriet Øst 

      Ulvestad, Mette Karin Flem (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Denne oppgåve omhandlar bruk av erfaring og refleksjon som virkemiddel i arbeidsplasslæring. Desse faktorane har vore ein raud tråd gjennom heile etterutdanningsperioden for rådgivarane i Tine. Eg har sett søkelys på kva måte desse faktorane har påverka både læring og implementering av ny kompetanse i vår organisasjon. Via observasjon og intervju har eg søkt å kartlegge korleis rådgivarane har opplevd ...
    • Simulert akuttmiljø - simuleringsøvelse : en studie om læringsutbytte hos studenter i videreutdanning i barnesykepleie 

      Brandt, Liv Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Oppgaven handler om læringsprosesser og læringsutbytte av undervisningsopplegg i et simulert akuttmiljø. Oppøvelse av handlingskompetanse til funksjonsdyktighet er hovedfokus innen spesialsykepleie. Dette utviklingsarbeidet har blitt mulig da Videreutdanningene i Anestesi-, Barne-, Intensiv-, Kreft-, og Operasjonssykepleie høsten 2006 kjøpte avanserte pasientsimulatorer; SiM Baby og SiM Man dukker ...
    • Samliv på distanse : et underlig liv : erfaringers betydning for læring hos familier berørt av internasjonale oppdrag for Forsvaret 

      Berg, Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Oppgaven tar utgangspunkt i den belastende livssituasjon soldater/offiserer i Forsvaret og deres familier settes i ved Internasjonale oppdrag i områder der det er krigslignende tilstander. Jeg har fokusert på hvordan refleksjon og læring kan brukes systematisk og hvilke behov familiene har knyttet til motivasjon og mestring. Familier i Forsvaret opplever hyppigere samlivsbrudd enn befolkningen for ...
    • Jeg lærer, altså er jeg! : en kvalitativ undersøkelse om voksnes læringserfaringer på arbeidsplassen 

      Andersen, Lis Karin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-13)
      Denne oppgaven handler om hvordan høyt utdannete arbeidstakere reflekterer rundt egen læring på arbeidsplassen, og hvordan læringserfaringene kan forstås i lys av kognitive og sosiokulturelle læringsteorier. Det er fem personer fra en kunnskapsbedrift som er intervjuet, og alle har høyere utdanning i form av fordypning i et hovedfag. Det empiriske materialet viser at læring for dem er like mye en ...
    • Barns trivsel i en døgnåpen barnehage : hvilke påvirkende faktorer kan i denne situasjonen ha betydning for barns trivsel i en døgnåpen barnehage? 

      Sletten, Berit Oddrunn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      Oppgaven omhandler barns trivsel i en døgnåpen barnehage. Faktorer som er lagt til grunn er tilknytning, medbestemmelse og selvbestemmelse, samvær med andre barn, kvalifisert personale.
    • Det må være matnyttig : aksjonslæring som redskap i implementering av Early Years Literacy Program (EYLP) 

      Aukland, Marit Sollie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Tema for denne masteroppgaven er aksjonslæring som redskap i pedagogisk utviklingsarbeid ved implementering av lese- og skriveopplæringsprogrammet Early Years Literacy Program (EYLP). Siktemålet er å undersøke om aksjonslæringa bidrar positivt i implementeringa, eventuelle forbedringer og i tilfelle endringer hvordan aksjonslæringa bidro i implementeringa og hvilke forbedringer den bidro til? ...
    • Mangfold i klasserommet - berikelse og utfordring : en kvalitativ undersøkelse om elevmangfold i skolen og krav til lærerens kompetanse for å møte dette 

      Solberg, Ane Rebekka (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-01)
      Fellesskap versus individ: Hvordan påvirker mangfoldet i klassen elevenes rett til tilpasset opplæring, og hvilke krav til kompetanse stiller dette til læreren? Jeg har i denne forbindelse sett på skolehistorie og forskning om den inkluderende skole, tilpasset opplæring og spesialundervisning, samt tatt utgangspunkt i noen pedagogiske og spesialpedagogiske problemområder som kan finnes i en skoleklasse.
    • Individuelt lesetreningstiltak : en effektstudie 

      Småbakk, Berit Peggy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Målsettingen med undersøkelsen er å sette fokus på hvordan en kan bedre leseferdighetene til lesesvake elever på mellomtrinnet. Oppgaven tar utgangspunkt i undertegnedes masterprosjekt, der et individuelt lesetreningsopplegg ble prøvd ut overfor en gruppe elever på 5. – 7. trinn med lese- og skrivevansker. Opplegget ble kalt Individuelt Lesetreningstiltak, og bygger på en kombinasjon av Repetert ...
    • En analyse av cannabis subkulturs forestillingsverden og rituelle praksis med fokus på omfang og omkostninger ved intensiv bruk 

      Dahl, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      ”En analyse av cannabis subkulturs forestillingsverden og rituelle praksis med fokus på omfang og omkostninger ved intensiv bruk”. Det er forsket lite på intensiv (daglig) cannabisbruk og denne brukens omkostninger. Vi vet ikke hvor mange det er som bruker cannabis intensivt. Er det en marginal del av befolkningen eller en større gruppe? Vi vet heller ikke hvem de daglige brukerne er. Er det personer ...
    • Elevinflytande i matematik 

      Österberg, Kerstin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-03-23)
      I detta aktionsforskningsarbete har jag arbetet med att få eleverna att bli medvetna om vad de ska lära sig i skolan, vilka målen är och vad som förväntas av dem. Mitt fokus har legat på ett ämne – matematik. Genom att ge eleverna inflytande har de fått vara med och påverka hur de ska lära och hur de ska nå sina mål. Under arbetets gång har jag haft elevsamtal, eleverna har skrivit reflektioner ...
    • Delad kunskap är dubbel kunskap : hur kan man genom reflektion i ett arbetslag öka lärares medvetenhet om sin egen undervisning och utveckla den för elevernas ökade lärande? 

      Bromö, Karin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-03-01)
      Den här uppsatsen handlar om min aktion i ett arbetslag med åtta personer på Handelsprogrammet på Elfrida Andrée-gymnasiet i Visby. Jag har genomfört sju möten med gruppen, där vi reflekterat kring pedagogiska frågor. Vi har försökt att tillsammans komma underfund med vad en ”bra” lektion är, vad vi grundar våra pedagogiska ställningstaganden på, hur vi kan utveckla undervisningen för våra elever ...
    • Læring, dialog og samarbeid : utvikling av et nettbasert læringsfellesskap 

      Thoresen, Anne-Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-20)
      Denne masteroppgaven i voksenpedagogikk omhandler en endrings og utviklingsprosess der hensikten var å styrke lærerens pedagogiske kompetanse innefor nettbasert undervisning og samtidig forbedre studentens læringsmuligheter ved å utvikle et bedre opplegg for denne type undervisning. Prosjektet som danner grunnlaget for oppgaven ble gjennomført ved jordmorutdanningen, Høgskolen i Tromsø. ...
    • Flerkulturelle studenter som ressurs i høyere utdanning 

      Munkvold, Kirsti Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-17)
      Denne masteroppgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn ved en tannpleierutdanning. Innledningsvis tas det utgangspunkt i Kompetansetrekanten, som viser inndelingen av profesjonell kompetanse. For å kunne utøve tannpleieryrket på en kompetent måte er teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse en forutsetning. Hovedfokus i denne oppgaven var minoritetsstudentenes ...
    • Tilpasset opplæring - en hverdagslig sak? 

      Johansen, Heidi Alfhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-01)
      Min oppgavetittel er: Tilpasset opplæring - en hverdagslig sak? Med dette som utgangspunkt ble min problemstilling formulert til: Hvordan kan skolelederen, i samarbeid med aksjonsforskeren, øke kulturen for tilpasset opplæring i et lærerkollegium? Jeg har særlig fokusert på: Hvordan forståes begrepet tilpasset opplæring i lærerkollegiet? - Hvordan kan aksjonsforskning, gjennom tiltak som IGP og ...
    • Frafall i den videregående skolen : det 11. skoleår – et hinder i søken etter mening? 

      Galåen, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Den fenomenologiske kropp, er den kroppen som bærer våre erfaringer og forventinger. Det er den vi først møter verden med, og som vi kjenner verden på. Hvordan vi tar verden for å være, avhenger av vår kropps tidligere og forventede møter med den. Det første året på videregående skole kan utarte seg som et 11. skoleår for enkelte elever, men i negativ forstand for yrkesfageleven. For de som ikke ...
    • Faglig kompetanse vs. teamorganisering av lærere på basen : hvilket tilbud får den enkelte elev ved spesialundervisning i matematikk? 

      Kjøndahl, Trude (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Gjennom problemstillingen "hvilken betydning har teamorganisering av aldersblandete baser for spesialundervisning i matematikk" belyses følgende spørsmål i oppgaven: - Blir matematikklærere brukt til spesialundervisning i matematikk? - Blir spesialpedagoger brukt til spesialundervisning i matematikk? - Hva er avgjørende for hvilken kompetanse som ”benyttes”? - Samarbeides det mellom basene? - ...