Tilpasset opplæring - en hverdagslig sak?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1719Dato
2008-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johansen, Heidi AlfhildSammendrag
Min oppgavetittel er: Tilpasset opplæring - en hverdagslig sak? Med dette som utgangspunkt ble min problemstilling formulert til: Hvordan kan skolelederen, i samarbeid med aksjonsforskeren, øke kulturen for tilpasset opplæring i et lærerkollegium? Jeg har særlig fokusert på: Hvordan forståes begrepet tilpasset opplæring i lærerkollegiet? - Hvordan kan aksjonsforskning, gjennom tiltak som IGP og kulturanalyse, bidra til dette? og hvordan oppfatter rektor sin rolle i arbeidet med tilpasset opplæring og hvilke muligheter gir dette? Jeg har vektlagt å vise ulike tilnærmingsmåter til begrepet tilpasset opplæring, hhv.: en smal, vid og en tilnærming i relasjon til differensiert opplæring. Skolelederens rolle i fht. skoleutvikling er også sentralt i oppgaven. Mitt fokus er her: pedagogisk ledelse, ledelse av skoleutvikling og skolekultur. Jeg har brukt aksjonsforskning som en helhetlig forskningstilnærming og brevmetoden, IGP(individuell, gruppe og plenum) samt intervju som kvalitative metoder. Jeg har lagt til grunn innholdet i de individuelle brevene og foretatt en kulturanalyse med bakgrunn i fire dimensjoner. Dimensjonene er: egen rolle - samarbeid - planlegging og endring. Det spesifikke i brevene ble kategorisert i hht. tilpasset opplæring hhv. smal og vid tilnærming til begrepet, verdier, ressurser og ledelse. IGP har bidratt til individuelle refleksjoner, gruppe og plenumsdiskusjoner om temaet. Gjennom kulturanalysen har jeg funnet skolens kultur for tilpasset opplæring samt aktørberedskapen i lærerkollegiet ved skolen. Med bakgrunn i de funn jeg har gjort, har jeg intervjuet rektor for å få hans oppfatning av sin rolle og sitt arbeid med tilpasset opplæring ved skolen. Tilpasset opplæring er et komplisert og mangetydig begrep. Med bakgrunn i dette viser jeg at en tilnærming til begrepet må foretas av skolen selv gjennom en oversettelsesprosess. På denne måten utnytter også skolen sitt handlingsrom og søker å få en felles forståelse av begrepet i kollegiet.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2008 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: