Blar i tittel Mastergradsoppgaver i utdanningsledelse
Viser treff 1-20 av 53
-
Å fly i flokk krever samhandling : om samorganisering av lokalsamfunnets pedagogiske institusjoner i Longyearbyen lokalstyre Oppvekstforetak KF.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)Oppgaven består av en kvalitativ studie som belyser muligheter samling av barnehager og skole i en organisasjon kan gi for å skape sammenheng i det 18-årige opplæringsløpet. Deltagende observasjon og kvalitative intervju er brukt til datainnsamlingen. Ved opprettelsen av Longyearbyen lokalstyre Oppvekstforetak KF 1. januar 2007, ble de pedagogiske enhetene i Longyearbyen samlet i en organisasjon. ... -
«Å være i barnehage må faktisk være en av Norges tøffaste jobba». Endring av styrerrollen i løpet av en 20-årsperiode
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)Denne kvalitative masteroppgaven retter fokus mot endringer i utførelse av jobben som styrer i barnehagen i tiden etter innføring av Rammeplan for barnehager i 1995. Hvordan opplever styrerne at jobben har endret seg og hva kjennetegner endringene? For å få hjelp til å svare på og utdype spørsmålet har jeg intervjuet 3 styrere fra private og kommunale barnehager. Alle har over 20 års ... -
Barnehagebasert kompetanseutvikling -- En kvalitativ studie av hvordan leder involverer personalet i prosessen med valg av satsingsområder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-10)Med utgangspunkt i den nasjonale satsingen ”Kompetanse for fremtidens barnehage” retter denne studien seg mot startfasen av barnehagebasert kompetanseutvikling. Betydningen av å ha en bevissthet rundt måten en leder på i denne fasen kan bli avgjørende med tanke på å engasjere og skape motivasjon for arbeidet med kompetanseutvikling. Det er styrerens oppgave å involvere og inspirere for kompetanseutvikling ... -
Den nye barnehagen. En glede eller en sorg? Emosjonens betydning ved ledelse av omstilling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Sammendrag av master; Emosjonens betydning for ledelse. Fra tidligere forskning og teori, har det vært større fokus på styring i organisasjon- og ledelseslitteraturen innenfor barnehagesektoren og heller mindre interesse for hvordan emosjoner kan styre ansatte i organisasjonslivet og for ledelse. Jeg vil ta utgangspunkt i en omstillingsprosess der jeg vil gjennom intervju og i støtte av teori, ... -
Det er ikke alt jeg må vite noe om. Informasjon og kommunikasjon i en pedagogisk organisasjon
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Denne masteroppgaven handler om informasjon og kommunikasjon slik det kan oppleves i en videregående skole. Mye informasjon tilkommer skolen og skal bringes videre, det er informasjon som formidles mellom ledelse, lærere og elever. ”Dette har jeg ikke hørt noe om, er det kommet noe informasjon om det?” er blitt sagt mange ganger. Det behøver ikke bety at informasjonen ikke er gitt, den har bare ... -
"....dokker lærera kan bare stå der bak væggen der borte og styre med lyd og lys og sånt....". Om å lede utvikling, implementering og forankring av lærende- og utviklingsfremmende nettverksarbeid med elevråd i barneskolen.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-09)Om å lede utvikling, implementering og forankring av lærende- og utviklingsfremmende nettverksarbeid med elevråd i barne-skolen. Temaet og utviklingsarbeidet ligger innenfor sosial kompetanse og de fem ferdighetene ansvarlighet, empati, samarbeid, selvhevdelse og selvkontroll. Min forskningsinteresse er knyttet opp til prosessen med å utvikle og forankre arbeidet i et elevrådsnettverk som jeg ... -
"Ei god blanding". Om kollektiv læring og lederstrategier som grunnlag for skolebasert kompetanseutvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)Utgangspunktet for dette studiet er den nasjonale satsingen på ungdomstrinnet; skolebasert kompetanseutvikling. Formålet med strategien er å øke elevenes motivasjon slik at elevene lærer mer. Satsingen går ut på at kompetanseutviklingen skal foregå på hver enkelt skole, og dette utfordrer alle som jobber med elevenes læring og læringsutbytte. Oppgavens overordnede problemstilling er: ”Hvordan kan ... -
Elevmedvirkning : hvordan kan vi som skoleledere bruke aksjonsforskning for å initiere, starte opp implementering og planlegge oppfølging av økt elevmedvirkning?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)Temaet for denne masteroppgaven er elevmedvirkning. Vår problemstilling er: Hvordan kan vi som skoleledere bruke aksjonsforskning for å initiere, starte opp implementering og planlegge oppfølging av økt elevmedvirkning? Vi har særlig fokusert på: Hvordan kan elevene delta aktivt i planlegging, gjennomføring og vurdering av læring med arbeidsplanen som et viktig redskap? Vi har hatt fokus på ... -
Endringsarbeid i skolen. Hvordan opplever læreren at videreutdanningen "Endringsarbeid i organisasjoner" har hatt betydning for egen utvikling og skolens endringsarbeid?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-13)Kompetanseutvikling er et av de viktigste virkemidlene staten har for å støtte opp under arbeidet med kvalitetsutvikling i skolen. I strategien Kompetanse for kvalitet fra Kunnskapsdepartementet (2015) for videreutdanning for lærere og skoleledere står følgende delmål: "Videreutdanning for lærere og skoleledere skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen for å styrke elevenes ... -
Et lærende fellesskap i hjem og skole - Med hode og hjerte i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)I masteroppgaven vår vil vi se om vi finner noen sammenhenger mellom foreldrenes medvirkning i skolearbeidet, elevens faglige resultater og familiens sosioøkonomiske bakgrunn. I forskningsarbeidet er det gjennomført studie av to skoler der vi har valgt å gjennomføre en spørreundersøkelse blant foreldrene på ett trinn og knytta resultatene fra nasjonale prøver opp mot svaret til respondentene. Videre ... -
Fastere håndtrykk og stolthet : hvordan kan rektor bidra til at assistentenes arbeid synliggjøres og verdsettes i større grad i skolen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)Denne kvalitative oppgaven retter fokus mot assistentenes tilsynelatende «usynlighet» i skolen tross den viktige jobben de innehar. Det finnes lite forskning på denne yrkesgruppen, og vi vil få frem viktigheten av at assistentene blir mer verdsatt som yrkesgruppa, og at de får den veiledningen de trenger for å gjøre en god nok jobb i skolen. Vi er ikke ute etter å sammenligne skoler, men ønsker å ... -
Fra indre dilemma til ytre disputt? : en studie av grunnskolerektorers atferdspreferanser i konfliktsituasjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)Avhandlingen tar for seg atferd i konfliktsituasjoner blant rektorer i grunnskolen. Avhandlingen baserer sin kvantitative strategi på et måleinstrument av Thomas, 1975. Måleinstrumentet er bygd opp av motsetningen mellom hensynet til en selv (selvhevdelse) og hensynet til andre (samvirke). Motsetningen håndteres da av fem atferdsformer, dvs konkurrerende atferd, unnvikende atferd, føyelig atferd, ... -
Fra tilstandsrapport til kvalitetsmelding. En studie av Lenvik kommunes prosesser rundt den årlige, lovpålagte tilstandsrapporten for grunnskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Jeg har i denne masteroppgaven gjort en studie av Lenvik kommunes arbeid med den årlige, lovpålagte tilstandsrapporten for grunnskolen. Her har jeg studert kommunens prosesser rundt denne rapporten som verktøy for kvalitetsutvikling, og utviklingen kommunen har vært gjennom fra tilstandsrapporten ble lovpålagt 1.august 2009 og frem til i dag. Jeg har gjennomført en kvalitativ studie hvor jeg har ... -
Han hadde jo knapt tilhørighet : en kvalitativ intervjuundersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener de kan være med å forebygge frafall i videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-11)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener at de som ledere kan være med å forebygge frafall i videregående skole. Forskning viser at skolens evne til å legge til rette for god læring gjennom tilpasset opplæring og mestring er en av flere avgjørende faktorer knyttet til frafallsproblematikken. I masteroppgaven er det undersøkt hvordan ... -
«Hvilken rolle spiller rektor i implementeringen av prosjektet Ny GIV i noen utvalgte videregående skoler?» En kvalitativ studie med fokus på erfaringer fra 5 rektorer som har vært med i satsingen på Ny GIV i eget fylke
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-31)Det handler om tidlig innsats, se eleven og ha lærere som inspirerer og engasjerer med gode undervisningsopplegg som gir alle elever egen mestringsfølelse. Rektor skal bidra til bedre læringsmuligheter for elevene. Rektor sitt bidrag til den pedagogiske tilnærmingen og oppfølging av eleven er viktig. Masteroppgaven er bygd på en kvalitativ metode som innebærer spørreundersøkelse og intervju. De ... -
"Hvor blir det av det hvite i snøen når snøen smelter?" Barrierer og muligheter i å lede og være i utviklingsprosesser
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-10)Min forskerinteresse er knyttet opp til prosessen med å utvikle en skole som jeg selv er leder for. Utgangspunktet for denne forskningen er utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; implementering av kommunens kvalitetsplan med fokusområdet vurdering. Nærmere bestemt arbeidet med «vurdering for læring». Det er et aksjonsforskningsprosjekt der sluttproduktet primært er å foreslå tiltak som tar sikte på ... -
"Jeg var nok en pådriver" - om ledelse av skoleutvikling Suksessfaktorer i prosjektet En bedre skole for elevene våre, Nordland fylke 2009-2012
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Denne oppgaven søker å finne svar på hvordan man kan lykkes med skoleutviklingsprosjekter. Utgangspunktet for denne studien er prosjektet En bedre skole for elevene våre, som ble gjennomført i de videregående skolene i Nordland fylke i perioden 2009 – 2012. Denne mastergradsoppgaven er et forsøk på å formidle hvordan to utvalgte skoler i Nordland fylke har lykkes og oppnådd suksess i dette ... -
Kan kompetanseutvikling serveres på fat? Om hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves matnyttige.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)Oppgavens tittel «Kan kompetanseutvikling serveres på fat?» tar utgangspunkt i begrepet «matnyttig» som vi hører lærere bruke i sin omtale av utviklingstiden, og deretter hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves relevant for profesjonsutvikling. Vår forskerinteresse er knyttet opp til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling på skoler der vi selv er ledere. ... -
Kan kompetanseutvikling serveres på fat? Om hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves matnyttige
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-13)Oppgavens tittel «Kan kompetanseutvikling serveres på fat?» tar utgangspunkt i begrepet «matnyttig» som vi hører lærere bruke i sin omtale av utviklingstiden, og deretter hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves relevant for profesjonsutvikling. Vår forskerinteresse er knyttet opp til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling på skoler der vi selv er ... -
Ledelse og kjønn. Et kjønnsperspektiv på utøvelsen av autoritet i den videregående skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)I denne masteroppgaven ser jeg om kjønn har betydningen for hvordan kvinnelige- og mannlige lærere opplever lederautoritet. Empirien er innhentet ved hjelp av fokusgruppesamtaler med 13 lærere i den videregående skolen. I tillegg til dette har forskningsdeltakerne deltatt i en spørreundersøkelse i etterkant av fokusgruppeintervjuet. I arbeidet med å analysere og drøfte lærernes oppfatninger har ...