"Ei god blanding". Om kollektiv læring og lederstrategier som grunnlag for skolebasert kompetanseutvikling
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7433Dato
2014-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Utgangspunktet for dette studiet er den nasjonale satsingen på ungdomstrinnet; skolebasert kompetanseutvikling. Formålet med strategien er å øke elevenes motivasjon slik at elevene lærer mer. Satsingen går ut på at kompetanseutviklingen skal foregå på hver enkelt skole, og dette utfordrer alle som jobber med elevenes læring og læringsutbytte. Oppgavens overordnede problemstilling er: ”Hvordan kan skolebasert kompetanseutvikling bidra til å fremme læring hos alle?”
Det empiriske materialet er samlet inn gjennom kvalitative forskningsintervju med en fenomenologisk tilnærming i et hermeneutisk perspektiv. Vi har gjennomført både individuelle intervju og gruppeintervju. De individuelle intervjuene er utført på ulike styringsnivå i skolen, mens gruppeintervjuene er gjennomført med elever. Vi ønsket å få fram elevstemmen i vår studie, siden hele formålet med strategien er at skolebasert kompetanseutvikling skal nå helt ut i klasserommet.
En sentral del av skolebasert kompetanseutvikling er kollektiv læring og lederstrategier. Skoleleders rolle i dette arbeidet har en avgjørende nøkkelfaktor for å utvikle profesjonelle læringsfellesskap. Tidligere forskning viser at den viktigste faktoren for elevenes læring er læreren. Gjennom studien drøfter vi funn i empirien sett i lys av aktuell forskning og i forhold til vår problemstilling.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: