Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRotvold, Lars Aage
dc.contributor.authorRichardsen, Anita
dc.contributor.authorAnthonsen, Berit Sofie
dc.date.accessioned2015-03-12T11:47:39Z
dc.date.available2015-03-12T11:47:39Z
dc.date.issued2014-11-01
dc.description.abstractUtgangspunktet for dette studiet er den nasjonale satsingen på ungdomstrinnet; skolebasert kompetanseutvikling. Formålet med strategien er å øke elevenes motivasjon slik at elevene lærer mer. Satsingen går ut på at kompetanseutviklingen skal foregå på hver enkelt skole, og dette utfordrer alle som jobber med elevenes læring og læringsutbytte. Oppgavens overordnede problemstilling er: ”Hvordan kan skolebasert kompetanseutvikling bidra til å fremme læring hos alle?” Det empiriske materialet er samlet inn gjennom kvalitative forskningsintervju med en fenomenologisk tilnærming i et hermeneutisk perspektiv. Vi har gjennomført både individuelle intervju og gruppeintervju. De individuelle intervjuene er utført på ulike styringsnivå i skolen, mens gruppeintervjuene er gjennomført med elever. Vi ønsket å få fram elevstemmen i vår studie, siden hele formålet med strategien er at skolebasert kompetanseutvikling skal nå helt ut i klasserommet. En sentral del av skolebasert kompetanseutvikling er kollektiv læring og lederstrategier. Skoleleders rolle i dette arbeidet har en avgjørende nøkkelfaktor for å utvikle profesjonelle læringsfellesskap. Tidligere forskning viser at den viktigste faktoren for elevenes læring er læreren. Gjennom studien drøfter vi funn i empirien sett i lys av aktuell forskning og i forhold til vår problemstilling.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7433
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7010
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902en_US
dc.subjectSkolebasert kompetanseutviklingen_US
dc.subjectKollektiv læringen_US
dc.subjectPraksisfellesskapen_US
dc.subjectUngdomstrinnsatsingenen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title"Ei god blanding". Om kollektiv læring og lederstrategier som grunnlag for skolebasert kompetanseutviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)