Now showing items 461-480 of 1966

    • "En gang blir jeg kanskje som Pappa" 

      Johansen, Jenny; Jerijärvi, Oda Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan man kan arbeide med livsmestring i begynneropplæringen. Problemstillingen er «Hvordan kan lærere i begynneropplæringen, gjennom litterær samtale, anvende bildeboka Sinna Mann i et livsmestringsperspektiv?». For å besvare denne har vi gjennomført en kvalitativ studie der vi har latt oss inspirere av designforskning. Studien presenterer perspektiver på ...
    • Barnehagen som en arena for foreldrestøtte 

      Markussen, Birgitte Trones (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt småbarnsforeldres opplevelser av barnehagen som en arena for støtte i foreldrerollen. Jeg har brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, med seks foreldre med små barn i barnehage som informanter. Datamaterialet ble analysert med refleksiv tematisk analyse. Funnene fra analysen er belyst med ulike teorier om stress og sosial støtte. Jeg fant at samarbeidsrelasjonen ...
    • Bruk av digitale verktøy i begynneropplæringen i matematikk 

      Ljosland, Maylinn; Rokkones, Helene Holthe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Hensikten med masteroppgaven har vært å lære mer om hvordan digitale verktøy kan brukes i begynneropplæringen i matematikk. Vi ønsket å finne mer ut av hvordan yrkesaktive læreres interesse, holdninger og kompetanse påvirker deres bruk av digitale verktøy, og har kommet frem til fem faktorer som har en påvirkning på lærerens bruk av digitale verktøy i matematikk. Disse er; tilgjengelighet, økonomiske ...
    • Det er ikke i ørene språket sitter. En fokusgruppestudie med tegnspråklige elever med nedsatt hørsel, om språklige betingelser i skolen. 

      Halvorsen, Lena (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Tegnspråklige elever med nedsatt hørsel er en liten gruppe elever med rett til to likeverdige opplæringsspråk: Norsk tegnspråk og norsk (talespråk). Når de er den eneste eleven i sin klasse om å være tegnspråklig og å ha nedsatt hørsel, gir dette en kompleks opplæringssituasjon hvor det er helt avgjørende at skolen legger godt til rette for både språklig, faglig og sosial samhandling. Denne kvalitative ...
    • «Det er nok ikke noe jeg sitter og lurer veldig på lenger» En studie om didaktiske tilnærminger for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet. 

      Christensen, Emilie Wikhaug (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Begreper er en sentral del av samfunnsfaget og for at elevene skal lære begreper må de arbeide med dem. Arbeidsmåtene som finnes i faget er mange, og ulike faktorer påvirker hvilke metoder som passer best for den gitte undervisningssituasjonen. Jeg ønsket å undersøke hvordan lærerne jobber med begrepslæring, og særlig om hvordan de forholdt seg til elever med flerspråklig bakgrunn. Problemstillingen ...
    • Tiltaksarbeid mot mobbing i barnehagen. Hvilke tiltak benyttes i arbeidet mot mobbing? 

      Enoksen, Martin Oxlund (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne studien handler om tiltaksarbeid i barnehagen og hvordan stanse og forebygge mobbing blant barnehagebarn. Målet med studien er å belyse hvilke tiltak barnehagelærerne benytter seg av i arbeidet mot mobbing og hvordan de selv ser på begrepet mobbing i en barnehagekontekst. I denne studien ble det anvendt en kvalitativ metode der informantene ble intervjuet om deres erfaringer rundt mobbing i ...
    • Plommen i egget, eller dritten i midten? Hvilke faktorer har betydning for at mellomledere i kommunen skal ønske å søke rektorstilling? 

      Karlsen, Marit Cathrine Lind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      De senere års skolelederforskning synes i større grad enn tidligere å ha tatt inn over seg mellomlederes viktige posisjon og rolle i skolene, og endring av ledelsesstrukturer på skolene med organisering i lederteam gjør det interessant å se nærmere på hvordan mellomlederne selv opplever jobbhverdagen og hvilke faktorer de mener har betydning for at mellomledere skal kunne ønske å søke rektorstilling. ...
    • Når innagerende atferd går på bekostning av læring og utvikling - En kvalitativ intervjuundersøkelse som studerer barnehagelæreres kunnskaper og erfaringer med å skape inkluderende fellesskap for barn med innagerende atferd i barnehagen 

      Karlsen, Mariell (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Innagerende atferd er et av de nyeste begrepene innen forskning på en stille og tilbaketrukket atferd. Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som tar for seg barnehagelæreres kunnskaper og erfaringer med å skape inkluderende fellesskap for barn med innagerende atferd. Prosjektet har en hermeneutisk forankring. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte intervjuer, to ...
    • Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag 

      Bjørkmann, Hege Christin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasserommet, gir elevene virkelighetsnære erfaringer og forståelse for samfunnsaktuelle problemstillinger. Etter ...
    • Gamingklubben, veien tilbake til skolen? 

      Martinsen, Anne Mai (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Skolevegring er en utfordrende vanske for skolen å sette inn tiltak overfor, spesielt i den grad eleven ikke er til stede på skolen. Dette mastergradsprosjektet tar for seg en kvalitativ semistrukturert intervjuundersøkelse av tre informanter tilknyttet en gamingklubb. Målet med studien er å få dypere innsikt i hvordan en gamingklubb har bidratt til å få ungdommer med utfordringer innen skolevegring ...
    • Elevenes perspektiv på seksualitetsundervisning 

      Søsveen, Maja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie om seksualitetsundervisning som har blitt gjennomført blant 242 elever fra åttende til tiende trinn på fire forskjellige ungdomsskoler. Jeg har på bakgrunn av litteratur om seksualitetsundervisning laget en spørreundersøkelse som har som mål å undersøke problemstillingen: «Hvilke holdninger, erfaringer og ønsker har ungdomsskoleelever til ...
    • Læreren som ble koko - En kvalitativ studie av hvordan et utvalg norsklærere bruker estetiske arbeidsmetoder i undervisningen 

      Kristensen, Emilie; Vuolab, Connie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      I denne masteroppgaven har vi tatt for oss temaet estetiske arbeidsformer. Bakgrunnen for studien er forskning som forteller at dette har mye å bidra med i klasserommet, da det kan engasjere og motivere elevene til faglig innsats i større grad enn hva tradisjonelle undervisningsmetoder klarer. I tillegg har vi gjennom praksis fått en oppfatning av at mange elever synes norskfaget er kjedelig. ...
    • Barnehagelærerens opplevelse av veiledning fra eksterne instanser knyttet til identifisering og tiltak for barn med utagerende atferd. 

      Nilsen, Sigrid Langseth (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-09)
      I denne kvalitative intervjustudien belyser jeg hvordan barnehagelærere opplever veiledning fra eksterne instanser. Studiens problemstilling er: Hvordan opplever barnehagelærere veiledning fra eksterne instanser knyttet til identifisering og tiltak for barn med utagerende atferd? Studiens teoretiske grunnlag består av teori knyttet til utagerende atferd hos barn, som sees i lys av ...
    • "Man føler seg ganske alene når man står der" En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å undervise traumatiserte barn 

      Aanes-Stranda, Ida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å undervise traumatiserte barn. Lærerens rolle ovenfor disse barna er i teorien omtalt, men lærerens stemme og ståsted i møte med disse barna har vært vanskeligere å finne. Lærerens rolle har også av enkelte blitt definert som utydelig, undervurdert og uklar til tross for at det er læreren som interagerer med barnet i det daglige. Problemstillingen ...
    • Kultur i matematikkopplæringen? En diskursanalyse av styringsdokumenter 

      Sandmo, Nora Marie Ollila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-08)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan kultur er skrevet frem i styringsdokumentene for matematikkopplæringen, med følgende problemstilling: «Hva er den diskursive praksisen relatert til kultur i matematikkopplæringen?». Studien er en kritisk diskursanalyse, og tar for seg styringsdokumenter. Analysen består av Nilsen et al. (2017) fire-stegs-analyse med følgende forskningsspørsmål knyttet til ...
    • The arctic migration route: local consequences of global crises 

      Paulgaard, Gry; Soleim, Marianne Neerland (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-27)
      This paper addresses peace education focusing on how place-based experiences and collective memories stimulate local mobilisation for refugees fleeing from war. The Arctic Migration Route, located above 69th degree north, became an alternative to dangerous boat trips on the Mediterranean Sea, for people seeking safety and protection in the fall of 2015. During a few months, over 5,500 people from ...
    • Mathematics teaching in lávvues from the perspectives of Indigenous education and critical peace education 

      Nordkild, Siv Ingrid; Hætta, Ole Einar Isaksen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-04)
      This study focuses on how teaching is affected when two cultures meet: the Sámi culture, represented by the lávvu, and the culture of teaching mathematics in a school. It describes the use of the lávvu (a Sámi temporary dwelling) as a classroom for teaching mathematics. For several years, and in cooperation with researchers, the teachers at the Guovdageaidnu Lower Secondary Schoolg have been developing ...
    • «Teksten sa mye mer enn det stod, på en måte» 

      Mikalsen, Anita Ihlang; Killi, Ingeborg Emilie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      I denne studien har vi undersøkt hvordan fire utvalgte ungdomsskoleelever viser litterær kompetanse og engasjement i møte med en kognitivt utfordrende bildebok. Dette har vi gjort gjennom en kvalitativ kasusstudie, basert på elevers lesninger av bildeboka Dragen (Dahle & Nyhus, 2018). Vi støtter oss til Torell (2001, s. 377-378) sitt begrep om litterær kompetanse, som en kombinasjon av analytiske ...
    • Qualitative action research on how pupils in a lower secondary school can develop intercultural communicative competence through picturebooks 

      Kaarby, Hanna (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how pupils at a lower secondary school can develop intercultural communicative competence (ICC) through picturebooks within the theme of everyday life. To answer the thesis question, three research questions were formulated; how pupils’ picturebook dialogues can foster intercultural learning, what are the possibilities and challenges when developing ICC through picturebooks, ...
    • Kognitive krav i norske læreverk 

      Jensberg, Inger-Ann (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven ser nærmere på utforskende preg i et norsk læreverk for matematikk for 10.trinn. Læreplanen pålegger lærere å drive utforskende matematikk, og på bakgrunn av dette var hensikten med studien å avdekke i hvor stor grad oppgavene i læreverket ivaretar Fagfornyelsens krav til utforsking i matematikkundervisningen. I tillegg var målet å avdekke hvilke kognitive krav de gitte ...