Tiltaksarbeid mot mobbing i barnehagen. Hvilke tiltak benyttes i arbeidet mot mobbing?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30340Dato
2023-05-12Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Enoksen, Martin OxlundSammendrag
Denne studien handler om tiltaksarbeid i barnehagen og hvordan stanse og forebygge mobbing blant barnehagebarn. Målet med studien er å belyse hvilke tiltak barnehagelærerne benytter seg av i arbeidet mot mobbing og hvordan de selv ser på begrepet mobbing i en barnehagekontekst. I denne studien ble det anvendt en kvalitativ metode der informantene ble intervjuet om deres erfaringer rundt mobbing i barnehagen og hvilke tiltak de benyttet seg av i arbeidet mot mobbing. Utvalget bestod av fem informanter fra tre forskjellige barnehager, og alle var utdannede barnehagelærere. Funnene i denne studien tilsa at det jobbes en god del med tiltaksarbeid mot mobbing i barnehagene. Det som gikk igjen som det mest benyttede tiltaket var lekegrupper der barna ble inndelt i mindre grupper, med planlagte aktiviteter og mål, og ofte med en høy voksentetthet. Andre tiltak som ble benyttet var foreldresamarbeid, fokus på relasjoner, organisering og sosial kompetansetrening. Et annet vesentlig funn i denne studien var at fire av fem informanter trakk fram utestenging fra lek og sosiale fellesskap som den vanligste formen for mobbing blant barnehagebarn.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: