Elevenes perspektiv på seksualitetsundervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30335Dato
2023-05-10Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Søsveen, MajaSammendrag
Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie om seksualitetsundervisning som har blitt
gjennomført blant 242 elever fra åttende til tiende trinn på fire forskjellige ungdomsskoler.
Jeg har på bakgrunn av litteratur om seksualitetsundervisning laget en spørreundersøkelse
som har som mål å undersøke problemstillingen: «Hvilke holdninger, erfaringer og ønsker har
ungdomsskoleelever til seksualitetsundervisning?» Problemstillingen har blitt konkretisert
gjennom tre forskerspørsmål: (1) Hvilke holdninger har ungdomsskoleelever til
seksualitetsundervisning? (2) Hvilke ønsker har ungdomsskoleelever for
seksualitetsundervisning? (3) Hvilke egenskaper vektlegger ungdomsskoleelever hos
undervisere i seksualitetsundervisning?
På bakgrunn av resultatene fra spørreundersøkelsen har jeg analysert og diskutert kvantitative
funn i tillegg til elevenes fritekstsvar fra to åpne spørsmål. Resultatene viser at elevene har
positive holdninger til seksualitetsundervisning, og ønsker både mer og bedre undervisning i
fremtiden. Jeg har også sett at elevene har vært innom et stort antall temaer i undervisningen,
men at de ønsker grundigere undervisning om de fleste temaene. Studien viser også at det
ikke er av vesentlig betydning hvem som har undervisningen, så lenge vedkommende er en
dyktig pedagog med kvaliteter som undervisningserfaring, fagkunnskaper, trygghet og humor.
Jeg har også utviklet en samling av påstander (konstrukt) som har vist seg å være effektiv i
måling av elevenes holdninger til seksualitetsundervisning. Dette verktøyet kan med fordel
tas i bruk av andre undervisere i planleggingen av fremtidig seksualitetsundervisning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: