Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 701-720 av 1948
-
Student teachers’ problem-based investigations of chemical phenomena in the nearby outdoor environment
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-15)Learning science outdoors can enhance the understanding of theoretical scientific content taught in the classroom. However, learners are rarely afforded the opportunity to go outdoors to learn chemistry. This study investigates how problem-based learning outdoors can facilitate the understanding of basic chemistry in teacher education. A teaching unit was designed according to which student teachers ... -
Decoding the Digital Gap in Teacher Education: Three Perspectives across the Globe
(Chapter; Bokkapittel, 2021-03-08)Educational use of technology is regularly assessed, and results often show a gap between educational policies and what is actually practiced. This chapter will help clarify how teacher educators experience the changing educational contexts due to the digital revolution, how their meaning-making shifts, and how outside forces influence those processes. The results are based on comparative international ... -
Are Teacher Students’ Deep Learning and Critical Thinking at Risk of Being Limited in Digital Learning Environments?
(Chapter; Bokkapittel, 2021-06-16)The 21st century is quite different from the 20th in regard to the skills people need for work, citizenship, and self-actualisation. Proficiency in the 21st century differs primarily due to the emergence of sophisticated information and communication technologies. In this chapter, we will discuss whether teaching students are sufficiently prepared regarding the need for 21st century skills and how ... -
Studying families’ and teachers’ multilingual practices and ideologies in kindergartens – A nexus analytic approach
(Chapter; Bokkapittel, 2020-11-16) -
Student questioning generated from an inquiry of an authentic reindeer head
(Conference object; Konferansebidrag, 2021-06)This study pays special attention to students’ curiosity in science topics, and analyzes their capability in formulating adequate questions for deeper learning. One 5thgrade class and one 6 thgrade class, each divided into smaller groups, were given authentic reindeer heads and challenged to use their “own-hands-skills” in search for new knowledge. Each group had to agree upon at least three ... -
Studielivskvalitet i norsk høyere utdanning. En kvalitativ intervjustudie om hvordan studenter opplever studielivskvalitet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-09)Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om studenters opplevelser av studielivskvalitet i et studieforløp. Det er utført tre individuelle intervjuer av studenter i på master- eller bachelornivå for å få et fenomenologisk innblikk i hvordan de anser studielivskvaliteten i sitt studieforløp. Studien er en replikasjonsstudie av Damsgaard (2019) studie Studielivskvalitet. Studenters erfaringer ... -
Psykososiale intervensjoner i klasserommet: Dugnadsarbeid på læreres bekostning? En kvantitativ undersøkelse av lærerperspektivet i Better Learning Program 2, Vestbredden-piloten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)Better Learning Program 2 er en psykososial intervensjon utviklet av Flyktninghjelpen (NRC) og UiT- Norges arktiske universitet, som har som formål å senke stress og øke skoleferdigheter hos elever i konfliktområder som har redusert skolefungering som følge av stress og traumer. Intervensjonen ble gjennomført som et pilotprogram på Vestbredden første halvdel av 2019. I forkant av gjennomføring ble ... -
Klargjørende debatt eller polarisering? En argumentasjonsanalyse om saklighet i debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norsk barnehage
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-31)I denne oppgaven undersøker jeg hva som preger den akademiske debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norske barnehager. Forskere på begge sider av debatten hevder de er opptatte av saklighet. Mitt inntrykk er at debatten føres med virkemidler som polariserer og skaper fiendebilder, og at praksis i barnehagen dermed ikke drives videre på et hensiktsmessig vis. I oppgaven ... -
Lærerens oppfatninger om vokabularutvikling for elever med Down syndrom på videregående trinn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-29)I denne studien har jeg fordypet meg i fenomenet vokabularutvikling og forsøkte å besvare problemstillingen «Hva kjennetegner vokabularutvikling for ungdom med DS på videregående trinn?». Dette er en kvalitativ studie der jeg plasserer meg i konstruktivistisk fortolkende paradigme og har valgt hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming. I datainnsamlingsprosessen har jeg gjennomført ... -
Weathering the storm: Children’s resilience against bullying and harassment
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)Resilience is a concept of growing interest in the research field, as well as bullying and quality of life. Resilience has gained rising interest over the past decade because it has capacity for systematically informed prevention and intervention (Elbau et al. 2019). This study looks at data from a former study “Trivsel I Tromsø” with children and adolescence victims to bullying and harassment (N=237) ... -
Sen onset ved stamming og komorbide språkvansker
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-08)Sammendrag Tittel Sen onset ved stamming og komorbide språkvansker. Bakgrunn og hensikt I denne masteroppgaven vil jeg studere komorbiteten, samtidigheten, mellom stamming og andre språkvansker hos barn med sen onset, stammingens starttidspunkt. Er det en sammenheng mellom disse to, og hvilke språkvansker er eventuelt representert. Problemstilling Hvordan er forekomsten av komorbide ... -
Utsatt skolestart - en nødvendig rettighet?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)Fleksibilitet i skolestartalder har i løpet av de seneste årene fått ny oppmerksomhet i etterkant av Stoltenbergutvalgets forslag om utprøving av fleksibel skolestart (NOU 2019:3). Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler rettigheten til utsatt skolestart. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte individuelle intervjuer, i hovedsak digitalt, på grunn av ... -
«Også spurte han at ‘skal vi være venner?’ også svarte jeg JA!» En kvalitativ studie om hvordan barna opplever skolestarten, og hvordan de voksne legger til rette for de beste forutsetninger for at barna skal mestre sin nye hverdag
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)Formålet med denne studien var å få innsyn i barnas opplevelser av skolestarten, og de voksnes erfaringer om hvordan barna forberedes for å gi de best mulig forutsetning for å mestre sin nye hverdag. Med dette ønsket jeg at barnas stemme skulle ha en sentral plass i studien, samtidig som de voksne som står barna nærmes også var viktig for å belyse studiens tematikk. Ved hjelp av informasjon hentet ... -
I møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)I denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det ... -
Skolens møte med barneverntjenesten
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)Det er skadelig for barn å leve i hjem der de ikke føler seg trygge. Gode oppvekstsvilkår i barndommen gir forutsetninger for et godt liv, mens vold og overgrep påfører barn sår og traumer som preger både barndom og voksenliv (Mevik, Lillevik & Edvardsen, 2016, s. 14). Traumatiske hendelser som vold og overgrep kan virke inn på utviklingsforløpet til barnet og kan forstyrre dette. For eksempel kan ... -
Tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos barn med annet første språk enn norsk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)Dette masterprosjektet handler om tidlig kartlegging av risiko for å utvikle dysleksi hos 5-åringer med norsk som andrespråk (L2_ sammenlignet med 5-åringer med norsk som førstespråk (L1) Datainnsamlingen skjer gjennom et kartleggingsverktøy som heter Risiko Indeks 5. Dette er et spørreskjema for barnehagelærere og foresatte som ble utviklet i «Ut med språket!»-prosjektet med det formålet å fange ... -
Barns medvirkning i barnehagen under Covid-19. En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser under gjenåpningen av barnehagene, våren 2020.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)I mars 2020 stengte store deler av Norge ned som en følge av Covid-19. Etter 39 dager ble barnehagene gjenåpnet, med ekstraordinære smitteverntiltak. For å ivareta smitteverntiltakene måtte barnehagene iverksette omfattende omorganiseringer. Denne kvalitative studien utforsker barnehageansattes opplevelser av arbeidet under denne pandemien, samt hvordan omorganiseringen påvirket barns medvirkning i ... -
Collaborative Autonomy–Support–A Pivotal Approach in the Legislation Regulating School–Home Collaboration in Norwegian Upper Secondary Schools
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-07-20)This article explores how current legislation addresses adolescents’ need for support in upper secondary school through school–home collaboration and introduces the framework of collaborative autonomy–support as the pivotal approach for analyses. Self-determination theory is used to describe adolescents’ need for competence, relatedness and autonomy. The study involved a document analysis in which ... -
«Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-02)I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn, innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever ... -
Designing and Reflecting on Process Quality: A Case Study of Encounters and Clashes among First-year Students in Teacher Education
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-29)Quality assurance is a major topic in discussions of higher education. General quality indicators for learning processes emerge as a part of the concept to emphasise dimensions that predicts students’ learning outcomes. How can teaching designed as inquiry-based learning (IBL) improve process quality? By exploring how the curriculum is applied in an unfolding teaching and learning process for ...