«Kortreist anbefales!» En kvantitativ studie av samfunnfagslærere i ungdomsskolen sin opplevelse av egen kompetanse når de underviser om samisk kultur og samfunnsliv
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23618Dato
2021-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
                
            
Forfatter
Lian, Bjørn-HaraldSammendrag
I mitt prosjekt har jeg gjennom en kvantitativ undersøkelse spurt samfunnfagslærer i
ungdomsskolen om hvordan de opplever sin egen kompetanse om samisk kultur og 
samfunnsliv i undervisning. Oppgaven gir svar på hvilke faktorer som har, etter lærernes syn,
innvirkning på undervisning om temaet. For å kunne utarbeide undersøkelsen tok jeg 
utgangspunkt i problemstillingen: 
Hvordan opplever samfunnfagslærere i ungdomsskolen, sin egen kompetanse i undervisninga 
om samisk kultur og samfunnsliv?
Vider har jeg søkt svar på følgende to forskningsspørsmål:
Hvilke faktorer mener lærer er viktigst for at eleven skal nå kompetansemål etter 10. trinn?
Får samfunnsfagslærere frem samisk mangfold i sin undervisning?
Teorigrunnlaget i oppgave bygger på tidligere forskning av Kristin Eriksen, Lisbeth Johanson 
og Åse Røthing. Stikkord her er : fremstilling av samer i lærebøker, bruk av lokal samisk 
kunnskap i undevisning og undervisning/ forebygging av fordommer.
Undersøkelsen er egenutviklet og dataene i undersøkelsen er hentet inn gjennom en 
tverrsnittundersøkelse (N= 35), og presenteres grafisk og deskriptivt. I undersøkelsen er det er 
det signifikante funn på at bruk av lokal samisk kunnskap og fokus fra skolens ledelse 
oppleves av lærere som viktigste faktorer i undervisning om samisk kultur og samfunnsliv. 
Videre kommer det tydelig frem at lærere opplever det vanskelig å få frem samisk mangfold i 
undervisningen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [561]
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:


 English
English norsk
norsk
