Gangvansker hos barn med cerebral parese og fysioterapi : samhandling og mulighet for endring i bevegelseskvalitet : en kvalitativ observasjonsstudie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4670Dato
2012-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Thon, TonjeSammendrag
Bakgrunn for studien er et ønske om å forstå mer av hva som skjer i klinisk praksis basert på egne praksiserfaringer, forekomst av cerebral parese og eksisterende forskning på området. Hensikten er å analysere og dokumentere hva som skjer i fysioterapibehandling av barn med cerebral parese som har gangvansker. I tillegg er hensikten å se om det skjer endringer i bevegelseskvalitet i behandlingene, og hvordan situasjonene kan gi en forståelse av kroppslig uttrykk relatert til gange. Studien er forankret i en fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapstradisjon. Kvalitativ metode og ikke-deltakende observasjon er brukt. Utvalget er strategisk valgt og består av to barn med cerebral parese og to fysioterapeuter. Datamaterialet er drøftet i lys av utvalgte aspekter og begreper fra naturvitenskap, kroppsfenomenologi og kunnskapsteori. Studiens innsikter peker på at endring i bevegelseskvalitet i del-komponenter relatert til gange kommer til syne i begge observasjonen. Studien viser forskjell i hvordan disse endrete kroppslige forutsetningene integreres i barnas gangfunksjon. Fysioterapeutenes handlinger synes betydningsfulle for hvordan barna interagerer kroppslig med omgivelsene og hvordan kroppens ulike deler forholder seg til hverandre og i rommet. Handlingene påvirker uttrykket i barnas intensjonalitet i ulike sammenhenger. Nøkkelord: cerebral parese, fysioterapi, bevegelseskvalitet, gange, barn, endring, fenomenologi, kvalitativ forskning.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: