dc.contributor.advisor | Allern, Marit | |
dc.contributor.author | Nyhus, Lene | |
dc.date.accessioned | 2013-01-23T11:29:13Z | |
dc.date.available | 2013-01-23T11:29:13Z | |
dc.date.issued | 2013-02-08 | |
dc.description.abstract | Det eksisterer mye kunnskap om skoleutvikling og endringsprosesser. Likevel mangler det teorier og strategier som adresserer det komplekse, kaotiske og motsetningsfylte i pedagogers hverdag, inkludert i utviklingsarbeid. Skoler må i dag kunne gjøre rede for kvalitet og forbedre praksis ved behov. Samtidig savnes tradisjoner, strukturer og felles språk for dette. Denne studien retter oppmerksomhet mot det komplekse og motsetningsfylte ved å søke mer klarhet i skoleutviklingsprosessers ontologi, hva slike prosesser ”virkelig” består i og av. Det er gjennomført konseptuelle og teoretiske drøftinger av begrep, teorier og modeller. Studien presenterer et teoretisk resonnement om at alt utviklingsarbeid har til felles at endring skapes i og gjennom kommunikasjon, i vid betydning. Ettersom kommunikasjonsteori er et fragmentert felt er det ”kommunikative grunnlaget” ikke et omforent teoriperspektiv i dagens akademia. I lys av kritisk realistisk metateori rettes blikket videre mot strukturer, krefter og mekanismer i dette grunnlaget, det som får ting til å skje. Disse bestanddelene, og begrepene som anvendes for dem, kan være bidrag til kompleksitetshåndtering og felles språk i skoleutvikling og pedagogisk praksis. Utfordringen er å delta best mulig i pågående kommunikasjon. Innsikt i underliggende mekanismer kan bidra til både kontinuitet, og til endring, innovasjon og transformasjon. | en |
dc.description.doctoraltype | ph.d. | en |
dc.description.popularabstract | Det eksisterer mye kunnskap om skoleutvikling. Likevel mangler det teorier og strategier som adresserer det komplekse, kaotiske og motsetningsfylte i pedagogers hverdag, inkludert i utviklingsarbeid. Avhandlinga retter blikket mot det komplekse ved å søke mer klarhet i hva skoleutviklingsprosesser ”virkelig” består i og av. Det er gjennomført drøftinger av blant annet kvalitetsbegrepet og modeller for læring og endring på ulike nivå. Studien presenterer et teoretisk resonnement hvor det kommunikative grunnlaget i skoleutvikling løftes fram. Det er gjennom kommunikasjon, i vid betydning, at pedagogisk praksis videreføres eller endres. I lys av kritisk realistisk metateori fokuseres det videre på de viktigste bestanddelene i dette grunnlaget, det som får ting til å skje. Begrepene strukturer og dynamikk, mønstre og mekanismer er brukt som redskaper for å forstå hva slags fenomen vi har med å gjøre. Hovedargumentet i studien er at disse bestanddelene, og begrepene som anvendes for dem, kan være bidrag til å håndtere kompleksitet. Det kan også danne grunnlag for felles tverrfaglig språk i skoleutvikling og pedagogisk praksis, noe som er en mangelvare i dag. | en |
dc.description | The papers of this thesis are not available in Munin: <br/>1. Nyhus, L.: 'Kvalitet i skolen – og det betyr …? Noen refleksjoner om kvalitetsbegrepet', I Monsen, L., Bjørnsrud, H., Nyhus, L. og Aasland, B. (red.) (2009): Kvalitet i skolen. Forskning, erfaringer og utvikling. Cappelen Akademiske forlag. Oslo. <br/>2. Lene Nyhus and Lars Monsen: 'School Development as Communication Processes', Policy Futures in Education (2012), vol. 10(4):461-474. Available at <a href=http://dx.doi.org/10.2304/pfie.2012.10.4.461>http://dx.doi.org/10.2304/pfie.2012.10.4.461</a> <br/>3. Nyhus, L.: 'Refleksjon, læring og endring på ulike nivå - et metaperspektiv', I Haugsbakk, G., Haaland, Ø. og S. Dobson (red) (2011) Pedagogikk for en ny tid (s. 73-101). Hamar: Oplandske Bokforlag. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4792 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4506 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |
dc.title | Det kommunikative grunnlaget i skoleutvikling. Et metaprosjekt | en |
dc.type | Doctoral thesis | en |
dc.type | Doktorgradsavhandling | en |