Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Hilde Marie
dc.contributor.authorHansson, Anna Josefina
dc.contributor.authorSørlie, Henrik
dc.date.accessioned2013-02-04T12:06:38Z
dc.date.available2013-02-04T12:06:38Z
dc.date.issued2012-11-15
dc.description.abstractBefalselever som gjennomfører sin utdanning i Hans Majestet Kongens Garde gjennomgår først et skoleår i regi av Hærens Befalsskole, og deretter et praksisår som sersjanter. Problemstillingen for denne oppgaven har vært: "Hvilken kompetanse fra skoleåret opplever nyutdannede sersjanter ved HMKG å ha overført til arbeidsplassen? Hvilke faktorer knyttet til individet, utdanningssituasjonen og arbeidssituasjonen har fremmet eller hemmet denne overføringen?" Oppgaven tar først for seg relevant teori som utgjør et nødvendig fundament for undersøkelsen. Det gis en innføring i hvordan Grunnleggende Befalsutdanning ved HMKG er organisert før den kvalitative metoden benyttet i undersøkelsen, intervjuer av sersjanter ved slutten av deres praksisår, diskuteres. Funnene fra intervjuene analyseres på bakgrunn av presentert teori, før oppgaven oppsummeres og avsluttes med praktiske implikasjoner for HMKG og forslag til videre forskning. Informantene i undersøkelsen opplever først og fremst å ha tatt i bruk tilegnet kompetanse fra fagene Lederutvikling og Holdningsfag. Dette er i stor grad generell kompetanse. Blant faktorer knyttet til individet ser det ut til at informantenes mestringstro, evne til målsetting, motivasjon og opplevd nytteverdi ved utdannelsen har hatt en fremmende effekt på deres overføring. To faktorer ved utdanningssituasjonen som ser ut til i noen grad å ha hemmet overføring er lav kjennskap til fremtidig arbeidssituasjon og mangel på adressering av barrierer for overføring. De faktorene ved arbeidssituasjonen som ser ut til å ha hatt en fremmende effekt på overføring er støtte fra nærmeste sjef og kolleger, positive tilbakemeldinger og opplevelsen av at det er lov å prøve og feile. De faktorer som ser ut til å ha hatt en hemmende effekt er høyt tempo kombinert med stort kontrollspenn, men også i noen grad et ugunstig arbeidsmiljø og eldre medarbeidere som har vært vanskelige å overbevise. Mulige tiltak for HMKG basert på funn i undersøkelsen inkluderer å øke antall sersjantstillinger, mer utstrakt bruk av belønningssystemer, addressering av barrierer for overføring allerede i skoleåret, bedre kjennskap til fremtidig arbeidssituasjon, fokus på holdninger til ny kompetanse samt å inkludere enkle, organisasjonsspesifikke ferdigheter i skoleåret.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4809
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4526
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-6901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en
dc.titleOverføring av opplæring blant nyutdannede befal i HMKG : en undersøkelse av faktorer som hemmer og fremmer overføring av kompetanse fra Grunnleggende Befalsutdanning til Hans Majestet Kongens Gardeen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)