Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/4826Date
2012-10-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bjørnstad, JonAbstract
Forfatteren har i denne avhandlingen forsøkt å analysere et skolemeglingsprosjekt ved Breivang videregående skole i Tromsø-regionen i perioden 2009-2011. Erfaringer fra prosjektet forsøkes analysert gjennom intervjuer av ulike respondenter fra ulike nivåer på skolen og en uformell observasjon i en klasse. Dette relateres til Einar og Sidsel Skaalviks ideer om hva som kjennetegner et godt læringsmiljø innenfor prinsippene om faglig relevans, inkludering og elevenes grad av medbestemmelse. Studien er en ren kvalitativ studie der observasjon og intervjuer er brukt som metoder. Som teoretisk bakgrunnsmateriale for skolemegling er det hentet teorier fra Johan Galtung, Marshall Rosenberg, Nils Christie m.fl. Resultatet av studien viser en usikkerhet mht. faglig relevans og graden av inkludering. Graden av medbestemmelse for elevene synes derimot å være bedre ivaretatt.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2012 The Author(s)
The following license file are associated with this item: