dc.contributor.advisor | Drivenes, Einar Arne | |
dc.contributor.author | Mathisen, Audun | |
dc.date.accessioned | 2013-02-12T13:38:51Z | |
dc.date.available | 2013-02-12T13:38:51Z | |
dc.date.issued | 2012-09-03 | |
dc.description.abstract | En masteroppgave som tar for seg læreplanreformen Kunnskapsløftet og så kalt K06 eller LK06. Debatten rundt Kunnskapsløftet, endringer i læreplanene, med et fokus på historiefaget i den videregående skole.
Oppgaven handler om den offentlige politiske debatten som begynte på 2000-tallet.
Etter norske elevers resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen ble det fra politisk hold ment at man trengte et løft i norsk skole. Norske elever presterte middels i lesing og matte- og naturfagsresultater. Dette i forholdt til andre land vi pleier å sammenligne oss med.
Daværende utdanningsminister Kristin Clemet ble pådriver for Kunnskapsløftet som i 2006 ble det første læreplanen som omfattet både grunnskolen og den videregående skolen
Jeg diskuterer i denne oppgaven hvordan den politiske debatten utspilte seg, i tillegg til debatten med fagmiljøene. Jeg bruker historiefaget på videregående skole som eksempel når jeg viser til de faglige endringene fra R94 (den forrige læreplanen i videregående skole) til K06.
I den nye læreplanen var målet at kunnskap skulle få et løft blant norske elever. Et av de sentrale elementene i denne prosessen har vært fokuseringen på de fem grunnleggende ferdighetene som skal flettes inn i alle fag på alle trinn. Disse er at elevene skal kunne; lese, skrive, uttrykke seg muntlig, kunne regne og kunne benytte seg av digitale hjelpemidler. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4828 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4543 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HIS-3905 | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 | en |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 | en |
dc.title | Debatten om kunnskapsløftet og endringer i historiefaget | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |