dc.contributor.advisor | Hagen, Rune Blix | |
dc.contributor.author | Stave, Torstein | |
dc.date.accessioned | 2013-02-12T13:47:39Z | |
dc.date.available | 2013-02-12T13:47:39Z | |
dc.date.issued | 2012-11-01 | |
dc.description.abstract | På 1500- og 1600-tallet bredte det seg en storstilt trolldomsforfølgelse gjennom Europa. I overkant av 100 000 mennesker - majoriteten kvinner - ble formelt anklaget for å være trollfolk, og rundt 50 000 mistet livet på grunn av det. Norge var intet unntak og vi kjenner til minst 767 prosesser med 300 dødsfall til følge. Spesielt Finnmark ble hardt rammet, der hele 138 prosesser førte til 91 dødsfall. Med tanke på at det bodde knapt 3000 mennesker i Finnmark er dette ekstreme høye tall også i europeisk sammenheng. Bare de mest utsatte områdene i Tyskland og Frankrike kan skilte med så mange prosesser per innbygger. Finnmark skiller seg også ut i forhold til resten av landet i forhold til omfanget av demonologiske prosesser og elementer.
Da Lucifer kom til Vardøhus undersøker omfanget av demonologisk tankegods i trolldomsprosessene i Finnmark og sammenligner funnene med Bergenhus len, Rogaland, Agder og Østlandet som totalt utgjør 660 av landets 767 trolldomsprosesser. Hovedproblemstillingen for oppgaven er todelt: I hvor stor grad skilte Vardøhus seg fra resten av landet, og hvorfor fikk demonologiske idéer bedre fotfeste i Vardøhus enn i resten av landet? Undersøkelsen avdekker blant annet 61 djevelpakter, 12 djevelmerker, 42 tilfeller av tortur og totalt 66 demonologiske prosesser i Vardøhus. Disse tallene er langt høyere enn alle de andre områdene, og utgjør hele 49,8 % av alle demonologiske prosesser i de utvalgte områdene. Årsaken til denne forskjellen er delvis på grunn av den uavklarte landegrensesituasjonen mellom Danmark/Norge, Sverige og Russland, forestillinger om det overnaturlige nord som Satans lekegrind blant den intellektuelle eliten og til slutt den skotske forbindelsen representert ved James VI og Vardøhus’ lensinnehaver John Cunningham. Spesielt John Cunningham må trekkes frem som avgjørende i hvert fall for introduksjon av demonologiske elementer til Finnmark. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/4829 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4541 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2012 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HIS-3900 | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Nyere tids historie (før 1800): 082 | en |
dc.subject | trolldom | en |
dc.subject | trolldomsprosesser | en |
dc.subject | demonologi | en |
dc.subject | John Cunningham | en |
dc.subject | Finnmark | en |
dc.subject | Norge | en |
dc.title | Da Lucifer kom til Vardøhus. En undersøkelse av demonologiske idéers utbredelse i Finnmark i forhold til resten av landet | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |