Show simple item record

dc.contributor.advisorLyche, Chantal
dc.contributor.authorAndreassen, Helene N.
dc.date.accessioned2013-06-12T08:13:16Z
dc.date.available2013-06-12T08:13:16Z
dc.date.issued2013-06-27
dc.description.abstractIn adult French phonology, schwa is a separate vowel category that either deletes or merges with /œ/ in the output. This thesis revolves around the distribution, categorisation and acquisition of schwa. We test two main hypotheses on the basis of Swiss French adult and child data: one, that schwa does not constitute a separate category in early child language, and two, that the acquisition of schwa alternation, consonant sequencing and the reduction of non-prominent syllables are intertwined. The analysis of inter-adult judgement and production data shows that the distribution of schwa and /œ/ is near complementary. The implication for the language acquisition process is that there are few indications in the input that output [œ] needs to be split into two categories. The analysis of child-directed speech shows that the rate of schwa alternation is lower compared to inter-adult speech. The implication for the language acquisition process is that the categorical distinction between schwa and /œ/ is blurred in the child’s input. The analysis of spontaneous and semi-controlled child language data shows that children in all ages, from 2;03 to 3;05, prefer the output variant with schwa. Schwa alternation in spontaneous speech is rare, even in children who master consonant sequencing and syllable reduction. As for children who do not master these aspects of phonology, no spontaneous alternation is attested. In a semi-controlled setting, where the child is exposed to the variant without schwa, the older children, who master consonant sequencing and syllable deletion, are sensitive to the input and produce the variant without schwa. As for the children who do not master these aspects, sensitivity to the input is low. However, in the rare cases where they do show sensitivity, they modify the target form in conformity with their current grammar.en
dc.description.doctoraltypeph.d.en
dc.description.popularabstractAvhandlingen konsentrerer seg om et fenomen i fransk språk som kalles schwa. Schwa er en trykklett vokal som kan slettes i uttalen uten at ordet endrer betydning. Når vokalen slettes blir det vanskeligere å uttale ordet fordi konsonantene som vanligvis står foran og bak schwa-vokalen står nå ved siden av hverandre. I avhandlingen fokuserer jeg på hvordan franskspråklige barn behandler ord med schwa. Avhandlingen er tredelt. Først ser jeg på i hvilke ord schwa blir uttalt i voksenspråket. Dette er viktig for å vite hva barnet skal lære. Deretter ser jeg på hvordan mødre uttaler ord med schwa når de snakker med barna. Dette er viktig for å vite om mødre sletter schwa i mindre grad når de snakker med barna enn når de snakker med voksne. Til slutt ser jeg på hvordan barna uttaler ord med schwa. Dette studiet viser at barn i stor grad unngår å slette schwa-vokalen. Noen barn som er språklig avanserte, sletter vokalen mer enn barn som er mindre språklig avanserte. De barna som er mindre språklig avanserte, når de i få tilfeller sletter schwa, da sletter de i tillegg en av konsonantene, eller de bytter ut en eller begge konsonantene med andre konsonanter, slik at ordet blir lettere å uttale.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5193
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4907
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::General linguistics and phonetics: 011en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Allmenn språkvitenskap og fonetikk: 011en
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::French language: 024en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Fransk språk: 024en
dc.titleSchwa: distribution and acquisition in light of Swiss French dataen
dc.typeDoctoral thesisen
dc.typeDoktorgradsavhandlingen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)