Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFulsås, Narve
dc.contributor.advisorGjerde, Willy
dc.contributor.authorKim, Tae Jo
dc.date.accessioned2013-06-24T12:54:21Z
dc.date.available2013-06-24T12:54:21Z
dc.date.issued2013-05-15
dc.description.abstractHvorfor er historie viktig? For en historiedidaktikker eller en historielærer vil spørsmålet være ”hva slags funksjon eller oppgave skal historie som skolefag ha i dag? Med dette som utgangspunkt ønsker jeg å utrede historieundervisningsteorier som kan gi svar på dette. De går ut ifra hva hvilke målsetninger historiefaget bør ha, hvilket innhold og hvilken funksjon historiefaget bør etterstrebe. Men hvordan reflekterer lærebøkene historieundervisningsteoriene? Hvordan kommer dette frem? Ved å bruke bokanalyse kan derfor være interessant å finne ut om hvordan historieundervisningsteoriene blir reflektert i lærebøkene. Resultatene viser at læreverkene Portal, Tidslinjer og Historie reflekterer historieundervisningsteoriene i stor grad. Hver teori har fått sin logiske plass i lærebøkene og spiller en viktig rolle i den plassen den har fått. Konklusjonen er at læreverkene Tidslinjer og Historie bruker en syntese modell for å reflektere historieundervisningsteoriene, mens Portal ønsker å fremstå som et læreverk for den nye historiedidaktikken.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5222
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4934
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3905en
dc.subjecthistorieundervisningsteorieren
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Historie: 070en
dc.titleHistorieundervisningsteorier i lærebøker for videregående skoleen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)