Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSollid, Hilde
dc.contributor.authorJohansen, Camilla
dc.date.accessioned2013-07-08T11:52:22Z
dc.date.available2013-07-08T11:52:22Z
dc.date.issued2013-05-14
dc.description.abstractI denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan videregående skoler kan organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever. Flere ulike rapporter, blant annet PISA og PIRLS, viser sammenfallende funn rundt de minoritetsspråklige elevenes skoleprestasjoner. Resultatene viser at de minoritetsspråklige elevene skårer svakere enn de majoritetsspråklige elevene og at flere ligger på et så lavt nivå innenfor lesing, at de vil slite med å tilegne seg kunnskaper fra tekstene de leser. Videre viser denne forskningen (bl.a. via Lervåg og Melby-Lervåg (2009), Hvistendahl og Roe (2009) og Wagner (2004)) at de minoritetsspråklige elevene sliter med lesingen på bakgrunn av deres ordforråd og leseforståelse. Hovedformålet med denne masteroppgaven er å vise at en strukturert og helhetlig leseopplæring vil være med på å styrke de minoritetsspråklige elevenes leseferdigheter på andrespråket. Denne oppgaven kommer ikke fram til noen klare løsninger, men den gir et forslag til hvordan videregående skoler kan organisere og tilpasse opplæringen til de minoritetsspråklige elevene ved deres skole.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5266
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4971
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3930en
dc.subjectHumanioraen
dc.subjectNordisk språkvitenskapen
dc.subjectMinoritetsspråklige eleveren
dc.subjectLeseopplæringen
dc.subjectSærskilt språkopplæringen
dc.subjectVideregående skoleen
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en
dc.titleTekstens utfordring. Hvordan kan videregående skoler organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)