dc.contributor.advisor | Sollid, Hilde | |
dc.contributor.author | Johansen, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2013-07-08T11:52:22Z | |
dc.date.available | 2013-07-08T11:52:22Z | |
dc.date.issued | 2013-05-14 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan videregående skoler kan organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever. Flere ulike rapporter, blant annet PISA og PIRLS, viser sammenfallende funn rundt de minoritetsspråklige elevenes skoleprestasjoner. Resultatene viser at de minoritetsspråklige elevene skårer svakere enn de majoritetsspråklige elevene og at flere ligger på et så lavt nivå innenfor lesing, at de vil slite med å tilegne seg kunnskaper fra tekstene de leser. Videre viser denne forskningen (bl.a. via Lervåg og Melby-Lervåg (2009), Hvistendahl og Roe (2009) og Wagner (2004)) at de minoritetsspråklige elevene sliter med lesingen på bakgrunn av deres ordforråd og leseforståelse. Hovedformålet med denne masteroppgaven er å vise at en strukturert og helhetlig leseopplæring vil være med på å styrke de minoritetsspråklige elevenes leseferdigheter på andrespråket. Denne oppgaven kommer ikke fram til noen klare løsninger, men den gir et forslag til hvordan videregående skoler kan organisere og tilpasse opplæringen til de minoritetsspråklige elevene ved deres skole. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/5266 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4971 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3930 | en |
dc.subject | Humaniora | en |
dc.subject | Nordisk språkvitenskap | en |
dc.subject | Minoritetsspråklige elever | en |
dc.subject | Leseopplæring | en |
dc.subject | Særskilt språkopplæring | en |
dc.subject | Videregående skole | en |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 | en |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en |
dc.title | Tekstens utfordring. Hvordan kan videregående skoler organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |