Hvilken betydning har elevenes relasjoner til lærere i forhold til å lykkes på videregående?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/5276Dato
2013-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pettersen, ToneSammendrag
Det er i dag en stor utfordring for den videregående opplæring å få elever til å fullføre, med enten yrkeskompetanse eller studiekompetanse som sluttresultat. Forskning viser at hver tredje elev faller fra.
I denne studien har jeg undersøkt hvilken betydning elevenes relasjoner til lærere har i forhold til å lykkes på videregående. Gjennom kvalitative forskningsintervju med seks ungdommer, har jeg fått kunnskap om hvordan deres møte med lærerne har bidratt til både mestringsopplevelser og nederlag. Alle informantene har fullført videregående på normert tid, men har vært i faresonen for å bli frafallselever.
Empirien min viser at hvilken relasjon lærerne klarer å skape til elevene, har stor betydning for elevenes mulighet til å lykkes. Elevene kommer på skolen med ulike forutsetninger og erfaringer, og lærerutdanningen skal gi elevene forutsigbarhet ved at alle skal bli møtt med respekt og likeverd, og bli sett for den de er. Om dette skjer, avhenger av lærernes relasjonskompetanse. Konsekvensene av dette vil kunne være manglende motivasjon og mestring, noe som medfører at elevene får tanker om å slutte på videregående.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: