dc.contributor.advisor | Haugen, Richard | |
dc.contributor.author | Amundsen, Tim | |
dc.date.accessioned | 2013-07-12T08:58:02Z | |
dc.date.available | 2013-07-12T08:58:02Z | |
dc.date.issued | 2013-05-15 | |
dc.description.abstract | Oppgavens problemstilling er: Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? Teoretisk oppgave med utgangspunkt i teoriene disposisjonell optimisme (Carver & Scheier) og optimistisk forklarende stil (Seligman mfl.). Oppgaven fokuserer på kategorien ungdom/ung voksenalder samt barn. Disposisjonell optimisme: Generell forventning om at flere gode enn dårlige ting vil hende i fremtiden. Hvilken verdi et mål har for oss og om vi forventer et positivt resultat bestemmer hvilken innsats vi legger i en måloppnåelse. Motivasjon er viktig. Optimistisk forklarende stil: Måte å forklare begivenheter på som ikke er skadelig for vårt selvbilde. Istedenfor å forklare en negativ begivenhet som f.eks. min feil (intern) og som uforanderlig (stabil), slik pessimistisk forklarende stil er, vil førstnevnte stil forklare noe negativt som det var ikke min feil (ekstern) og som noe som går over (ustabil). Carver og Scheiers teori måler forventninger om fremtiden ved hjelp av måleinstrument LOT eller LOT-R, mens den andre måler hvilke årsaksforklaringer som blir brukt om en begivenhet ved hjelp av måleinstrument ASQ. Disposisjonell optimisme opptatt av mestringsstrategier. Disposisjonell optimisme bruker samme prinsippene som Carver og Scheiers selvreguleringsteori. Carver og Scheier mener vi har relativt stabile personlighetstrekk. Optimistisk er et personlighetstrekk. Penn Prevention Program: Reattribusjonsteknikk. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/5281 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_4999 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | en |
dc.subject | Psykologi: 260 | en |
dc.subject | Psychology: 260 | en |
dc.subject | optimistisk tenkning | en |
dc.subject | læring | en |
dc.subject | Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.subject | General education: 281 | en |
dc.subject | Kognitiv psykologi: 267 | en |
dc.subject | optimisme | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en |
dc.title | Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |