Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugen, Richard
dc.contributor.authorAmundsen, Tim
dc.date.accessioned2013-07-12T08:58:02Z
dc.date.available2013-07-12T08:58:02Z
dc.date.issued2013-05-15
dc.description.abstractOppgavens problemstilling er: Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? Teoretisk oppgave med utgangspunkt i teoriene disposisjonell optimisme (Carver & Scheier) og optimistisk forklarende stil (Seligman mfl.). Oppgaven fokuserer på kategorien ungdom/ung voksenalder samt barn. Disposisjonell optimisme: Generell forventning om at flere gode enn dårlige ting vil hende i fremtiden. Hvilken verdi et mål har for oss og om vi forventer et positivt resultat bestemmer hvilken innsats vi legger i en måloppnåelse. Motivasjon er viktig. Optimistisk forklarende stil: Måte å forklare begivenheter på som ikke er skadelig for vårt selvbilde. Istedenfor å forklare en negativ begivenhet som f.eks. min feil (intern) og som uforanderlig (stabil), slik pessimistisk forklarende stil er, vil førstnevnte stil forklare noe negativt som det var ikke min feil (ekstern) og som noe som går over (ustabil). Carver og Scheiers teori måler forventninger om fremtiden ved hjelp av måleinstrument LOT eller LOT-R, mens den andre måler hvilke årsaksforklaringer som blir brukt om en begivenhet ved hjelp av måleinstrument ASQ. Disposisjonell optimisme opptatt av mestringsstrategier. Disposisjonell optimisme bruker samme prinsippene som Carver og Scheiers selvreguleringsteori. Carver og Scheier mener vi har relativt stabile personlighetstrekk. Optimistisk er et personlighetstrekk. Penn Prevention Program: Reattribusjonsteknikk.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5281
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4999
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900en
dc.subjectPsykologi: 260en
dc.subjectPsychology: 260en
dc.subjectoptimistisk tenkningen
dc.subjectlæringen
dc.subjectAllmennpedagogikk: 281en
dc.subjectGeneral education: 281en
dc.subjectKognitiv psykologi: 267en
dc.subjectoptimismeen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en
dc.titleHva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)