Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvartdal, Frode
dc.contributor.authorKlaussen, Thor
dc.contributor.authorRasmussen, Lene-Mari P.
dc.date.accessioned2013-11-05T08:19:23Z
dc.date.available2013-11-05T08:19:23Z
dc.date.issued2013-04-30
dc.description.abstractThe Social Skills Improvement System-Rating Scales (SSIS-RS: Gresham & Elliott, 2008) assesses social skills and problem behavior in children and adolescents from three perspectives (teacher, parent, and student). The SSIS-RS is a revised version of the Social Skills Rating System (SSRS: Gresham & Elliott, 1990). Both instruments have been validated in the US. In Norway, a Norwegian translation of the SSRS has been validated (Ogden, 2003), but no studies document the psychometric properties of a Norwegian translated version of SSIS-RS. The aim of this study was to compare the Norwegian version of the SSRS with the new translated version of the SSIS-RS in samples of children (aged 8-12 and 13-16) as well as with their parents and teachers (total N = 599). We administered both versions of the instruments in counterbalanced order and assessed validity and reliability measures across the rating scales for three informants (teacher, parent, and student). The results indicated moderate to strong relations between the common subscales across all forms of the two instruments and acceptable to excellent internal consistency across all common subscales. Some support for cross-cultural equivalence was also presented. We concluded that the SSIS-RS is a promising instrument for measuring social skills and problem behavior among children and adolescents in Norway. Keywords: social competence, problem behaviors, social skills, Social Skills Rating Scales (SSRS), Social Skills Improvement System – Rating Scales (SSIS-RS), validity, reliabilityen
dc.description.abstractSocial Skills Improvement System (SSIS-RS: Gresham & Elliott, 2008) vurderer barn og unges sosiale ferdigheter og problematferd ved hjelp av tre informanter (lærer, foreldre og elev). SSIS-RS er en revidert versjon av Social Skills Rating System (SSRS: Gresham & Elliott, 1990). Begge instrumentene har blitt validert i USA. I Norge har den norske oversettelsen av SSRS blitt validert (Ogden, 2003), men ingen studier har til nå rapportert de psykometriske egenskapene til en norsk versjon av SSIS-RS. Målet med denne studien var å sammenligne den norske versjonen av SSRS med den den nye oversatte versjonen av SSIS-RS gjennom et utvalg av elever (8-12 og 13-16 år) i Norge, samt deres foreldre og lærere (total N = 599). Vi delte ut begge versjoner av instrumentet i mot-balansert rekkefølge og fokuserte på validitet og reliabilitet på tvers av vurderingsskalaen for alle tre informanter (lærer, foreldre og elev). Resultatene viste konvergerende forhold med moderate til sterke sammenhenger funnet mellom delskalaer med samme navn på tvers av alle skjemaene på de to instrumentene, samt akseptabel til utmerket intern konsistens på tvers av alle sammenlignbare delskalaer. Noe støtte for kryss-kulturell likeverdighet ble også presentert. Vi konkluderte med at SSIS-RS er et lovende mål på sosiale ferdigheter og problematferd blant barn og unge i Norge. Nøkkelord: sosial kompetanse, problematferd, sosial kompetanse, Social Skills Rating Scales (SSRS), Social Skills Improvement System – Rating Scales (SSIS-RS), validitet, reliabiliteten
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5481
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5183
dc.language.isoengen
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-3900en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en
dc.titlePsychometric validity and reliability of the Social Skills Improvement System-Rating Scales (SSIS-RS)en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)