Unguided Internet-based self-help for symptoms of depression : a translation project: From planning and establishing the efficacy to dissemination and cost-benefit evaluatio
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/5483Åpne
Thesis introduction (PDF)
Lintvedt, O. K., Griffiths, K. M., Eisemann, M., & Waterloo, K.: 'Evaluating the translation process of an Internet-based self-help intervention for prevention of depression: A cost-effectiveness analysis', Journal of Medical Internet Research (2013), vol.15(1), e18. Published version available at http://dx.doi.org/10.2196/jmir.2422 (PDF)
Dato
2013-09-30Type
Doctoral thesisDoktorgradsavhandling
Forfatter
Lintvedt, Ove Kåre KumetzSammendrag
Depresjon har relativt høy livstidsprevalens og kan være forbundet med betydelig funksjonshemming. Forebyggende tiltak kan redusere utvikling og forekomst av kronisk depresjon, de negative følgene av depresjon, tilbakefall og behovet for tid- og kostnadskrevende behandling. Evidensbasert psykologisk behandling som kognitiv atferdsterapi har vist seg å være effektiv behandling av depresjon. Tilgjengeligheten av slik behandling er imidlertid begrenset. Det er dokumentert at terapeut-støttet Internett-basert intervensjoner med kognitiv atferdsterapi kan være effektive for de som ønsker hjelp. Mange mennesker med symptomer på depresjon søker ikke hjelp, primært pga dårlig kunnskap om psykisk helse, stigmatisering og mangel på anonymitet. Der er dokumentert at Internett-baserte intervensjoner for selvhjelp kan være effektive i å redusere depressive symptomer.
Det primære målet med denne avhandlingen var å undersøke effekten av Internett-basert selvhjelpsprogrammer som var oversatt til norsk, når brukerne ikke mottar støtte under bruken av programmene (ren selvhjelp). De sekundære målene med avhandlingen var 1) å undersøke den potensielle effekten av programmet for de som gjennomfører programmet, og 2) å undersøke om det er kostnadseffektivt å oversette eksisterende programmer. De subsidiære målene var a) å undersøke gjennomførbarheten av å oversette og tilby programmer på eget språk, b) å avdekke intensjonen blant potensielle brukere til å ta i bruk Internett-basert selvhjelp, samt finne forklaringer med hensyn til intensjon og c) å evaluere brukertilfredsheten etter bruk av programmene.
Denne avhandlingen gir støtte til at Internett-basert selvhjelp for unge voksne er effektiv i å redusere symptomer på depresjon og automatiske negative tanker i tillegg til å øke kunnskapen om depresjon. Avhandlingen viser effekten av programmene ut fra en reell setting (behandlingseffekt). Det benyttes også nyere statistiske metoder for å gi et mål på den potensielle effekten for intervensjonen. Videre viser avhandlingen også at Internett-baserte intervensjoner har potensial til å nå en målgruppe med et udekket behov for hjelp. Til slutt viser avhandlingen også kostnadseffektiviteten av å oversette eksisterende Internett-baserte intervensjoner til andre språk. Til sammen gir resultatene fra denne avhandlingen støtte til å innføre Internett-basert selvhjelp som et tiltak for forebygging og tidlig intervenering på nasjonalt nivå. Basert på den kunnskapen som finnes om effekt, kostnadsbesparelser, brukeraksept og gjennomførbarhet vil det tilrås innføring av disse programmene innenfor det eksisterende psykiske helsevern samt tilby dette som åpne programmer via Internett.
Beskrivelse
Papers 1 and 2 of this thesis are not available in Munin:
1. Lintvedt, O. K., Sørensen, K., Østvik, A. R., Verplanken, B., & Wang, C. E.: 'The need for web-based cognitive behavior therapy among university students', Journal of Technology in Human Services (2008), vol.26:239-258. Available at http://dx.doi.org/10.1080/15228830802096705
2. Lintvedt, O. K., Griffiths, K. M., Sørensen, K., Østvik, A. R., Wang, C. E. A., Eisemann, M., & Waterloo, K.: 'Evaluating the effectiveness and efficacy of an Internet-based self-help intervention for the prevention of depression: A randomised controlled trial', Clinical Psychology & Psychotherapy (2011), vol. 20(1):10-27. Available at http://dx.doi.org/10.1002/cpp.770
1. Lintvedt, O. K., Sørensen, K., Østvik, A. R., Verplanken, B., & Wang, C. E.: 'The need for web-based cognitive behavior therapy among university students', Journal of Technology in Human Services (2008), vol.26:239-258. Available at http://dx.doi.org/10.1080/15228830802096705
2. Lintvedt, O. K., Griffiths, K. M., Sørensen, K., Østvik, A. R., Wang, C. E. A., Eisemann, M., & Waterloo, K.: 'Evaluating the effectiveness and efficacy of an Internet-based self-help intervention for the prevention of depression: A randomised controlled trial', Clinical Psychology & Psychotherapy (2011), vol. 20(1):10-27. Available at http://dx.doi.org/10.1002/cpp.770
Forlag
University of TromsøUniversitetet i Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: