dc.contributor.advisor | Røvik, Kjell Arne | |
dc.contributor.author | Vebostad, Åge Jacob | |
dc.date.accessioned | 2013-12-02T12:15:01Z | |
dc.date.available | 2013-12-02T12:15:01Z | |
dc.date.issued | 2013-12-10 | |
dc.description.abstract | Temaet for avhandlingen er transformasjonen av det folkevalgte mellomnivået (fylkeskommunene). Det folkevalgte mellomnivået var etter årtusenskiftet i en brytningstid. På fylkesordførerlandsmøtet i 2004 vedtok fylkesordførerene enstemmig at det folkevalgte mellomnivået var modent for reform. Fylkeskommunene skulle omdannes til store regioner. Problemstillingene som søkes belyst er:
1. Hva som kjennetegner regionsideene som sirkulerte på 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet?
2. Hvordan ble ideen om nye store regioner tatt ned og forsøkt materialisert?
Problemstillingene diskuteres i lys av et translasjonsteoretisk perspektiv. Studien viser at ideen om store regioner tok form utover 1990-tallet og vokste seg sterk etter årtusenskiftet. Grunnen til det var sannsynligvis todelt: For det første var ideen om store regioner sterk i Europa. For det andre var mellomnivået i en «legitimitetskrise». I Norge ble ideen om store regioner forsøkt materialisert gjennom regionreformen (st.meld.nr.12. 2006-2007). Materialiseringsprosessen endte med en såkalt forsterket fylkeskommune. Det er flere grunner til at regionsideen ikke ble implementert: For det første var ikke fylkeskommunene enige med seg selv. Ulike ideer hadde ulik forankring blant fylkeskommuneaktørene.For det andre var statlige etater i mot. Fylkesmannsembetet, direktorart og departementer var motstandere av en nytt sterkt folkevalgt mellomnivå. For det tredje var partiene splittet. Det var ingen partipolitisk konsensus om hvordan det folkevalgte mellomnivået burde inrettes. Heller ikke innad i partiene.For det fjerde var regjeringen splittet. Selv regjeringen, som ledet reformen, var uenige om hva de egentlig ville med reformen.Initiativet var tuftet på «skinnenighet». Ideen om store regioner var sterk fordi den genererte positive assosiasjoner. Men den var vanskelig å materialisere i praksis. | en |
dc.description.doctoraltype | ph.d. | en |
dc.description.popularabstract | Avhandlingen handler om hvordan fylkeskommunene har endret seg fra årtusenskiftet og frem til i dag. Hovedfokuset er på regionreformen og regionsideen. Fylkeskommunen har alltid vært gjenstand for debatt, men etter at staten overtok sykehusene i 2002 ble debatten svært livlig. Hva skulle fylkeskommunen gjøre nå?
Fylkeskommunen var i en identitetskrise! Man var enige om fra politisk hold at noe måtte gjøres, men ikke om hva som måtte gjøres.
Redningen kunne være en idé som var svært populær i sin samtid, nemlig ideen om store regioner. Med dette for øye satte man i gang en reform. Det er denne reformen, og forsøket på å materialisere regionsideen, som har vært hovedfokus for mine studier.
Studien er en sammenlignende casestudie. Jeg har intervjuet 17 politiske- og administrative ledere fra 6 ulike fylkeskommuner. Hovedpoenget har vært å betrakte reformformprosessen gjennom fylkesaktørenes linser.
I 2005 satte Åslaug Haga i gang reformen med et voldsomt skyv. Alle var enige om at nå var tiden inne for å bli store regioner; både i regjeringen, i partiene og på fylkespolitisk nivå. Men reformen ebbet ut og endte opp med "forsterket fylkeskommune" - ikke nye regioner. Hva hadde skjedd? For fylkesaktørene var ideen en vakker assosiasjon, men en skummel realitet. De var ikke enige seg i mellom når det kom til stykket. Statsetatene mobiliserte i mot store folkevalgte regioner. Innad i partiene og i regjeringen var ikke viljen så stor likevel, unntatt i praten.
Denne endringsprosessen er studert i et translasjonsteoretisk perspektiv med et særlig blikk for organisatorisk identitet og interesser. Det teoretiske bidraget er todelt: For det første viser jeg hvordan et pragmatisk forskningsopplegg kan avdekke ulike oversettelser. For det andre viser jeg eksplisitt hvordan andre aktørers interesser former identitet. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/5554 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_5257 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT-Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT-The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en |
dc.title | Hva nå, fylkeskommune? En translasjonsteoretisk analyse av regionreformen | en |
dc.type | Doctoral thesis | en |
dc.type | Doktorgradsavhandling | en |