Show simple item record

dc.contributor.advisorTiller, Tom
dc.contributor.authorAndersen, Elin Synnøve
dc.contributor.authorJacobsen, Terje
dc.date.accessioned2013-12-11T14:01:56Z
dc.date.available2013-12-11T14:01:56Z
dc.date.issued2013-11-13
dc.description.abstractStudien har et skjerpet blikk for læring i det voksne miljø. Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan skolelederne kan bidra til økt læringsbevissthet i kollegiet gjennom strukturell og kulturell tilrettelegging for mer refleksiv virksomhet. I tråd med et sosiokulturelt læringssyn skjer læring i samspillet mellom mennesker. Empirien er samlet inn ved bruk av fokusgruppeintervju. Ved bruk av kvalitativ forskning fikk vi som forskere mulighet til å komme tett på lærere ved to trinn på en større barneskole. Våre funn kan i stikkordsform presenteres slik: - Aksjoner og refleksjoner som involverer hele kollegiet er mest virkningsfulle - Den enkelte lærer er mer avhengig av kollegiet enn kollegiet er avhengig av den enkelte - Refleksjoner satt i system – fører til utvikling og fremmer læringsbevissthet - En ledelse som utfordrer blir drivkraft i læringsprosesser - En verdsettende kultur fører til robust utvikling - Delekultur fører til refleksjon og stolthet - Refleksjon – ledelsens sterkeste kort Disse funnene ble også presentert for hele kollegiet, som fikk anledning til å kommentere og komplettere disse. Oppgaven viser kollegiets betydning for å utvikle læringsbevissthet. Samtidig kommer det fram at ved å arbeide med felles aksjoner, og utvikle en systematisk delekultur vil dette ha stor betydning for kollegiets læring. Oppgavens funn er i tråd med både nasjonal og internasjonal forskning om lærernes læring. Studien trekker fram noen funn som kan ha betydning for hvordan en kan øke læringen i kollegiet. Oppgaven kan derfor leses av skoleledere og skoleeiere som er interessert i å lære mer om skoleutvikling, hvordan en utvikler en lærende organisasjon og en god skole som fokuserer både på lærernes og elevenes læring.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5598
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5297
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPFF-6900en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en
dc.titleSkjerpet blikk for læring : hvordan kan skolelederne bidra til økt læringsbevissthet i kollegiet gjennom strukturell og kulturell tilrettelegging for mer refleksiv virksomhet?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)