dc.contributor.advisor | Høier, Jorun | |
dc.contributor.author | Tangvik, Vigdis Abelvik | |
dc.date.accessioned | 2014-01-06T11:52:24Z | |
dc.date.available | 2014-01-06T11:52:24Z | |
dc.date.issued | 2013-10-31 | |
dc.description.abstract | Tema for masteroppgaven er læreres erfaringer med LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse). Problemstillingen er: Hvordan opplever lærere arbeidet med LP-modellen, og har det hatt innvirkning på deres praksis? Formålet er å beskrive erfaringer fra lærergruppene, hvilken innvirkning LP-modellen har hatt på forståelsen for problematferd, og om den har hatt innvirkning på deres og skolens praksis. I oppgavens teoridel har jeg gjort rede for problematferd, systemteori og læringsmiljø. Jeg har også beskrevet LP-modellen. Jeg har brukt et kvalitativt forskningsintervju for innsamling av data. Analyse av data er gjort gjennom en temasentrert tilnærming. Sentrale funn blir presentert for deretter å bli drøftet i lys av teorien. Jeg har funnet at lærerne i min undersøkelse har opplevd arbeidet i lærergruppene som positivt. De forstår og håndterer problematferd i stor grad ut fra et relasjonelt perspektiv og de beskriver at LP-modellen har medført at de har fått et større fokus på sin egen rolle. I forhold til skolen som helhet sier de at det har blitt større åpenhet og økt grad av samarbeid i kollegiet. Utvalget mitt er så lite at en generalisering ikke er mulig, hensikten har vært å gi en beskrivelse av noen læreres erfaringer. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/5693 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_5393 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2013 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en |
dc.title | LP-modellen - Erfaringer med fokus på lærergruppearbeid, problematferd og utvikling av egen praksis | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |