Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøier, Jorun
dc.contributor.authorTangvik, Vigdis Abelvik
dc.date.accessioned2014-01-06T11:52:24Z
dc.date.available2014-01-06T11:52:24Z
dc.date.issued2013-10-31
dc.description.abstractTema for masteroppgaven er læreres erfaringer med LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse). Problemstillingen er: Hvordan opplever lærere arbeidet med LP-modellen, og har det hatt innvirkning på deres praksis? Formålet er å beskrive erfaringer fra lærergruppene, hvilken innvirkning LP-modellen har hatt på forståelsen for problematferd, og om den har hatt innvirkning på deres og skolens praksis. I oppgavens teoridel har jeg gjort rede for problematferd, systemteori og læringsmiljø. Jeg har også beskrevet LP-modellen. Jeg har brukt et kvalitativt forskningsintervju for innsamling av data. Analyse av data er gjort gjennom en temasentrert tilnærming. Sentrale funn blir presentert for deretter å bli drøftet i lys av teorien. Jeg har funnet at lærerne i min undersøkelse har opplevd arbeidet i lærergruppene som positivt. De forstår og håndterer problematferd i stor grad ut fra et relasjonelt perspektiv og de beskriver at LP-modellen har medført at de har fått et større fokus på sin egen rolle. I forhold til skolen som helhet sier de at det har blitt større åpenhet og økt grad av samarbeid i kollegiet. Utvalget mitt er så lite at en generalisering ikke er mulig, hensikten har vært å gi en beskrivelse av noen læreres erfaringer.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5693
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5393
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en
dc.titleLP-modellen - Erfaringer med fokus på lærergruppearbeid, problematferd og utvikling av egen praksisen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)